Csak mondom

Csak mondom

Lehetne egyszerű is

2019. március 16. - pettra01

Éppen ma válaszolgattam egy kérdőívre, egyebek mellett arra, hogy szerintem az online ügyintézés hasznos-e, használom-e és van-e ügyfélkapu-regisztrációm. Ezekre a kérdésekre csupa igen választ adtam, mert tényleg hasznos, használom is, az ügyfélkaput is, bár utóbbival most már egyre kevésbé vagyok elégedett. 

Először is van ez az okosság, hogy kétévente meg kell újítani a jelszót. Az se egyszerű, mert amit az ember beírna, azt a rendszer nem találja megfelelőnek és visszadobja. Végre sikerül, el is mentem, hogy ne legyen szükséges minden alkalommal beirkálni, a gép megjegyzi és kész. Most megkaptam az értesítőt, hogy küldeményem érkezett a tárhelyemre. Belépek, nagyszerű, sikerült. Ott vár egy levél, hogy megérkezett a NAV által elkészített adóbevallás- tervezetem, amelyet egy másik helyen nézhetek  meg. Ezt mondjuk már nem értem, miért nem egyből iderakták, hogy megnézhessem, na de sebaj, elmegyek a megadott helyre. Másik honlapra visz a kattintás, ott megint be kell lépnem az ügyfélkapus nevemmel és jelszavammal. A gép tudja, a honlap nem tudja, állandóan azt írja ki, hogy sikertelen, mert rossz a jelszó. Már hogy lenne rossz? A sváb génjeim előtörnek, mit lehet tudni, a gép talán meghülyült és elszúrta, majd én bepötyögöm. Újra azt írja ki, hogy sikertelen a belépés. A leírásból viszont megtudom, hogy kérhetek másik jelszót...

Ha valaki meg tud győzni engem arról, hogy tényleg ilyen bonyolultnak kell lennie ennek az egésznek, hát azt megköszönöm, bár nem valószínű, hogy ezt lehetséges bebizonyítani. Döngeti a mellét a NAV, hogy elkészíti az szja-bevallást mindenkinek, ami tényleg nagyon jó, de mi haszna van, hogyha lehetetlen hozzáférni? Azt hiszem, a NAV-nál olyan programozók végzik ezt a feladatot, akik teljesen más rugóra működnek, mint a normális emberek, már az is egy agyrém, hogyha véletlenül valamilyen bevallást kell kitölteni online, külön programot kell hozzá letölteni, ami ráadásul a következő évben már talán nem is fog működni. 

Még nem tudom, hogyan oldom meg, hogy hozzáférjek a sokszorosan titkos adóbevallásomhoz, talán tényleg megint változtatok jelszót, bár ki tudja, hogy azzal az összes ügyfélkapus bejáraton be tudok-e menni. Azért elképzelem, ahogy Mariska, az őstermelő könnyedén letudja az adóbevallását - lehet, hogy most már mindenkinek könyvelőt kell fogadnia a legegyszerűbb problémák megoldására is? Ha valami lehetne egyszerű, akkor miért nem az? 

A bejegyzés trackback címe:

https://csakmondom123.blog.hu/api/trackback/id/tr5514691830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.03.18. 14:42:34

A múltkor megjelent a cikk, hogy készen vannak az adóbevallás tervezetek. Beléptem, ráklikkeltem és kiírta a rendszer, hogy nincs ott semmi.
A mai nap híre, hogy egyrészt be se lehet lépni a rendszerbe, másrészt tényleg nincsenek ott az adóbevallás tervezetek.
Mi lesz a holnapi nap híre?
;-)

pettra01 2019.03.18. 15:07:14

@Frady Endre: Már rögeszmésen meg akarom nézni az adóbevallásomhoz. Tegnap éjjel - hajnali fél háromkor - miután sokadszor is zátonyra futottam, fölfedeztem, hogy van 24 órás ügyfélszolgálat, telefonos és chat, nosza, rájuk írtam, hát tényleg ott voltak, először megadták a címet, hogy hova lépjek be, végül eljutottunk oda, nézzem meg, meddig érvényes a jelszavam. Kiderült, hogy január 3-án járt le. Mondjuk én megújítottam, de ezek szerint valamit mégiscsak elrontottam, és mivel azóta több mint két hónap telt el, most már csak személyesen lehet elintézni a kormányablakban a dolgot. Mert ehhez nagyon alapos azonosítás szükséges. Kivétel nincs, ne is könyörögjek. Elhiszem, hogy a személyes adatok védelme borzasztó fontos, és egy ügyfélkapunál kétévente jelszót kell cserélni, ami ráadásul nem egyezhet meg az előző jelszóval, legalább nyolc karakter, kis betű, nagy betű, szám - az ilyen faék-szerű emberek esetében ez nem pozitívum, hanem teher, mert csak egy hibalehetőség. Ha én nem akarom kicserélni a jelszót, miért vagyok köteles?

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.03.18. 16:30:56

@pettra01: Nekem is a sokféle jelszó a halálom. Amikor végre kitalálok egyet, akkor valahogy jegyezzem is meg. És egyre több helyen van ilyen-olyan kártyám, aminek mind van valami PIN-kódja, meg egyre több szolgáltatónál (ELMÜ, UPC, OTP, Ügyfélkapu...) a furmányos jelszavak...
Arról már nem is szólva, hogy több helyen meg kellett adni ellenőrző kérdést, amire csak én tudom a választ, és amikor később szükség volt rá, a rendszer nem fogadta el a megoldásokat. Mintha a regisztráció óta eltelt időben megváltozott volna a kedvenc tanárom keresztneve, vagy az általános iskolámé... :)

pettra01 2019.03.18. 16:37:28

@Frady Endre: Van, aki igényli ezt a nagy biztonságot, és persze van, aki nem. Szerintem két lehetőséget kellene adni, egy egyszerűt meg egy bonyolultat, aki annyira fél, hogy valaki idegen nézegeti az adóbevallását például, annak legyen lehetősége mindenféle csapdákat beleépíteni a belépésbe, de aki nem, azt ne kényszerítsék már rá. Engem mondjuk az se érdekel, ha az újságban leközlik az adóbevallásomat, semmi titok nincs benne :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.03.18. 17:15:22

@pettra01: Ahhoz képest, hogy Orbán Viktor egyik legfőbb választási ígérete még 2010-ben a söralátét méretű és emiatt tök egyszerű adóbevallás volt... Hát, ezt kilenc év alatt sem sikerült abszolválni... ;-)

pettra01 2019.03.18. 17:24:10

@Frady Endre: Végül is megcsinálja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, csak annak fontos megnézni, aki például vissza akar igényelni, én is ezért vagyok olyan nagyon kíváncsi, mert a betegség miatt vissza lehet igényelni valamennyit, és azt már csak nem hagyom ott nekik...

CsipkeRózsa 2019.03.18. 17:34:55

Szerintem az ügyfélkapu jelszavát nem kell kétévente megváltoztatni, csak, ha akarod. A régi jelszó is maradhat, akkor nem kell ráklikkelni a regisztrációs adatok módosítása feliratra, kivéve, ha egyéb adatod változott, pl. lakcím. A jelszó akkor is maradhat változatlan.

Kérheted, hogy a jelszó lejárata előtt értesítsenek e-mailben.

Tegnap próbáltam az írásodhoz hozzászólni, de nem jelent meg nálad. Ma korábban a lapodra sem sikerült bejutnom, most bejöttél.

pettra01 2019.03.18. 17:44:19

@CsipkeRózsa: Sajnos, kétévente meg kell változtatni, ráadásul nem is könnyű, legutóbb vagy két órát sz@rakodtam vele, mert akármit írtam be új jelszónak, nem volt neki nagyon erős, márpedig csak olyat fogad el. Szerencsére a Google megjegyzi az összes jelszót, így most már legalább attól nem félek, hogy elfelejtem az ezerféle jelszót, vagy meghal a gépem, és akkor soha többé semmihez nem férek hozzá...
Igen, valahogy átállt olvashatatlanra, hiába próbálok vigyázni, időnként megtörténik.

ZorróAszter 2019.03.18. 21:53:37

Kedves Pettra!

Én pont ma este nyolc körül kaptam meg a NAV levelét. De akkor egyelőre nem strapálom magam.

Igen, igaza van. Ezek a szerverek valahogy nincsenek felhasználóbarát módon összedolgozva. Nem érti az ember, hogy mit miért és hol lehet épp intézni. A magyarázatok is bikfanyelven íródtak. Azért a kitudja-hány-milliárdért lehettek volna gondosabbak is.

Mondjuk az is igaz, hogy itt elég kínos biztonsági kérdések merülnek fel. Mindenki számára. Tehát az ügyfél személyes adataival kapcsolatban is meg a kormányzati szerverekkel kapcsolatosan is. De szerintem ez is azt indokolná, hogy az ügyfél egy szerverre jelentkezzen be, és oda küldözgessék neki az infókat amiket kér vagy amit akar küldeni.

ZorróAszter 2019.03.18. 21:56:18

@Frady Endre:

Végülis az abroszt is lehet söralátétnek tekinteni - kis fantáziával :o)

pettra01 2019.03.19. 00:34:11

@ZorróAszter: Már kaptunk kölcsön egy kerekesszéket, most várom, hogy valami emberi időjárás legyen, és akkor a fiam eltol a kormányablakba, akkor aztán az összes igazolványomat is megújítom, meg az ügyfélkapus kódomat is, remélem, hogy egy füst alatt mindent el lehet intézni.

ZorróAszter 2019.03.19. 08:24:57

@pettra01:

Örülök.

Esetleg kedves fia utána nézhetne, lehet-e előre időpontot kérni hogy ne kelljen sokat várni. Nekem úgy rémlik, hogy van ilyen lehetőség.

pettra01 2019.03.19. 13:39:39

@ZorróAszter: Van lehetőség, de kivárok valami szép időt, nem lenne jó, hogyha évek után kimerészkedek a házból, egyből belefussak egy jégesőbe mondjuk :)

ZorróAszter 2019.03.19. 15:03:02

@pettra01:

Rendicsek, de azért ne tessék nagyon halogatni. Bár mondjuk például dokiról nem hallottam, aki kukacoskodott volna lejárt személyi miatt - vagy már nem is emlékszem annak idején mivel kapcsolatban győzködtem Önt.

De olyan már velem is volt, hogy ha jól emlékszem, pár nappal lejárt a személyim, és ezért mindenféle marhaságot kellett vinnem - még születési anyakönyvi kivonatot is a hosszabbításhoz. Mert a szabály az ugye szabály. A lejárt személyi olyan mint ha nem is lenne. Vagy legalábbis majdnem.
süti beállítások módosítása