Csak mondom

Csak mondom

Van nekem ezzel dolgom?

2018. október 17. - pettra01

hajlektalan.jpgA múltkor olvastam a Facebookon egy esetet, egy ügyvéd tette fel, egy tárgyaláson helyettesített egy másik ügyvédet, így találkozott a 19 éves vádlottal. A gyerek egy nyári estén berúgott, és randalírozott kicsit az utcán, valami kukát rugdosott, aztán az erre odaérkező rendőrökkel is huzakodott, mire elvitték, így került a bíróság elé, mint garázda és hatósági személy elleni erőszakot elkövető. A történteknek persze van háttere, azon a napon volt éppen egy éve, hogy a gyereknek meghalt az anyja, és ezzel összedőlt az egész addigi élete. Addig iskolába járt, nem is rossz eredménnyel végezte, viszont a megözvegyült apa első dolga volt, hogy utcára tegye a fiát, aki ezek után az iskolát abbahagyta és próbált életben maradni. Többször vállalt különféle munkákat, de jellemzően nem fizették ki, emellett nem egyszerű úgy dolgozni, hogy az ember közben nem lakik sehol. 

A bíróság nem volt kíméletlen, közhasznú munkára ítélte az ifjú garázdát, ennél többet nem is nagyon tehetett, elvégre nem a dolga, hogy krízishelyzetben lévő embereket megmentsen, az ügyvéd viszont közhírré tette az esetet, hátha valahol valaki megmozdul és segítő kezet nyújt. Nem ismerem a végkifejletet, a kommenteket viszont végigolvastam és elszomorodtam tőlük. A többség azt ajánlgatta, hogy menjen el szépen dolgozni és mellette fejezze be a tanulmányait, és javasolták, hogy vonuljon be valamelyik hajléktalanszállóra, mert onnan is lehet dolgozni meg iskolába járni, ráadásul ott meleg is van, fürödni is lehet, szóval maga a tökély. Volt olyan kommentelő, aki nem bírt szabadulni a ténytől, hogy a gyerek kukát rugdosott meg be is rúgott, ezzel nála végérvényesen elvágta magát. Összességében egyetlen konkrét ajánlat se érkezett, pedig valószínűleg ez lett volna az ügyvéd célja, hogy tényleges megoldást találjon. 

Belegondoltam: tulajdonképpen nekem is van szabad helyem, és még hány ember lehet, aki felajánlhatná az egyik szobáját, még enni is képes lenne adni egy ilyen szerencsétlen sorsú gyereknek, biztosítani tudná azt is, hogy befejezze az iskoláját, csak éppen nem meri felajánlani. Mert azért valakit az életedbe befogadni nem kis döntés, főleg úgy, hogy az illetőt nem is ismered, nem tudhatod, hogy alkalmi garázda volt, vagy ez rá a jellemző, és annyi szörnyűséget hallasz a hajléktalanokról, hogy rendszeresen drogoznak például, isznak, tivornyáznak, és az ilyesfajta devianciát az ember nem szívesen vállalná fel, akkor inkább nem segít. Pedig szeretne segíteni, csak éppen nem tudja, hogyan tehetné meg baj nélkül. 

Azon gondolkodom, hogy van nekem ezzel dolgom? A hajléktalanság társadalmi probléma, ennél fogva a társadalom minden tagjának törődnie kellene vele, mindenkinek a maga lehetőségeihez mérten, de azért leginkább mégiscsak állami feladat ennek a megoldása. És nem úgy, hogy rátolja az egészet különféle civil szervezetekre, pénzt is ad hozzá, ahhoz persze nem eleget, hogy valóban tenni tudjanak valamit, csak hogy senki se mondhassa, hogy ezzel nem foglalkoznak. Vannak menhelyek, vannak szociális munkások, most már törvény is van, hogy nem szabad utcai hajléktalannak lenni, ennek ellenére a hajléktalanok száma egyre nő. Családokat lakoltatnak ki, akik közül nagyon soknak esélye nincs, hogy valaha is normális életet tudjon élni. 

Vannak országok, ahol apartmanházakat építenek és ott ajánlanak lakhatást a hajléktalanoknak - a tapasztalatok azt mutatják, hogy a többség tud élni a felajánlott lehetőséggel, és összességében nem is kerül többe ez a megoldás, mint megannyi segélyszervezet finanszírozása. Bérlakásokat is építenek, azon egyszerű oknál fogva, hogy vannak családok, akik számára a CSOK meg a különféle nagyszerű hitelkonstrukciók nem elérhetők, nekik elérhető árú bérlakásra lenne szükségük, de az meg nincs nálunk. 

A válasz tehát az, hogy igen, van nekem ezzel dolgom, de nem feltétlenül az, hogy én fogadok be tucatnyi hajléktalant, elvégre az állam nem én vagyok. De az mindenképpen rám is tartozik, hogy valahogyan kényszerítsük rá az államot, hogy tegyen végre olyan lépéseket, amelyek egy valóságos megoldás felé vezetnek. 

A bejegyzés trackback címe:

https://csakmondom123.blog.hu/api/trackback/id/tr8614307197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pietnik 2018.10.18. 09:00:03

Van nekem ezzel dolgom?!
Van!

ujvilagtudat.blogspot.com/2o18/1o/hirek-2o18-szeptember-intelligens-por-html/+more

Persze ez sokkal globálisabb,de rámutat a világban folyó ,számunkra érthetetlen folyamatokra,de hátha.......!

pietnik 2018.10.18. 09:02:58

Visszaellenőriztem a linket!Ha rákattintasz,akkor a 4o4 jelet írja ki,és nem történik semmi sem!
Ezért be kell írni,hogy új világtudat,és ott az alcímek között meg kell keresni,a videót is,amit végig kell(ene) nézni!
Nem semmi!

nemecsekerno_007 2018.10.18. 10:05:04

Valszeg további megoldásokat fog eszközölni az állam, csak még kicsit kivárnak, hogy a szokásos "ellenzéki" siratókórusnak legyen ideje megint hülyét csinálni magából. Ahogy ez lenni szokott...
Nem is értem miért ugrotok mindig, minden bedobott gumicsontra....

midnightcoder2 2018.10.18. 10:11:16

Egyetértek a posttal, ez valóban állam bácsi feladata. És igen, nem az a megoldás hogy alkotmányos joggá nyilvánítjuk a metró bejáratánál magunk alá hugyozást, hanem azzal hogy állam bácsi építsen megfelelő hajléktalanszállókat, esetleg pár négyzetméteres mikrogarzonokat amik a csóróknak is elérhetők és biztosítanak lehetőséget a dolgaik lerakására, a biztonságban alvásra, a tisztálkodásra, azaz arra amire az embernek szüksége van ahhoz, hogy hosszabb távon életben maradjon, netán megjelenjen a munkaerőpiacon.

Sir Galahad 2018.10.18. 10:13:42

Sántít egy kicsit a bevezetőben előadott sztori. Ha jól értem, a fiatalember az édesanyja haláláig a szülők házában élt, oda volt bejelentve. Ha az édesanyja meghalt, akkor az ingatlan anyai örökségként rá eső része az ő tulajdonává lett, tehát nem lehet csak úgy, minden ok nélkül kipenderíteni a lakásból... ott valami még történt, amiről a tisztelt ügyvéd úr mélyen hallgat. Az utcai garázdaság arra utal, hogy elképzelhető, nem véletlenül nem volt hajlandó egy fedél alatt élni vele az apja. Lehet sajnálni őt, de felnőtt ember, kell, hogy felelősséget viseljen a saját sorsáért. Ezt is látni kell, amikor egy-egy hajléktalan esetéről beszélünk.

nyuszmam 2018.10.18. 11:03:03

......valamit nem ertek! Az elöbb olvasom, hogy egy hajlektalan mernököt bevittek a rendörök, közben meg megy a sipakolas, hogy nincs munkaerö. Miert nem segitik ezeket a diplomas hajlektalanokat- ugy tudom sok van belölük- miert arra költik a penzt, hogy a szönyeg ala söpörjük a problemat. Ezzel az erövel kiirthatnank az összes nöt es akkor nem lenne nemi eröszek sem!

Ekrü 2018.10.18. 11:04:29

@Sir Galahad: Igen,nekem is ezek jutottak rögtön az eszembe.No meg az,hogy ha valaki 18-19 évesen elég felnőtt ahhoz,hogy szavazati joga legyen,alkoholt meg cigarettát vásárolhasson akkor azt ne hívjuk már gyereknek egy hatásvadász cikk kedvéért.A 19 éves az bizony már nagykorú felnőtt ember,s mint olyan vállalja a felelősséget a tetteiért.

Ekrü 2018.10.18. 11:08:50

@nyuszmam: Talán mert akarata ellenére senkin sem lehet segíteni.Kb.a Pillangó utca környékén lakott egy hajléktalan nő.A környéken mindenki tudta róla,hogy eredetileg orvos volt,csak aztán az alkohol fontosabb lett számára...Nos ,egy orvos manapság bármikor el tudna helyezkedni.Nem kéne mást tennie,mint abbahagyni az italt,mégsem teszi.

nyuszmam 2018.10.18. 11:34:22

......ertem en, ö egy beteg ember, akin meginkabb segiteni kene! Tudom, hogy nem lehet valakin akarata ellenere segiteni, de egy hozza ertö ember talan meg tudna gyözni. Ha meg sem probaljuk, akkor eleve veszett az ügy. Ertekes embereletek vesznek el, ezzel kene foglalkozni, erre kene milliokat költeni. Mindenre van megoldas, de semmikeppen nem az, hogy ilyen modon "takaritsanak" ki egy varost. Ezek a hajlektalanok valami miatt azok lettek. Biztosan nem sajat akaratukbol fagynak meg telen, es nem azert vegzett egy csomo egyetemet, hogy az utcan vegezze, koszban, mocsokban. Nem az ö szegyenük, hogy ide jutottak, hanem az orszàgé. Van europaban olyan orszag, ahol nincsneke hajlektalanok es koldusok, mert nem lehetnek. Az allam mindenkin segit. Nincs olyan, hogy az utcan aludjon valaki es ne legyen mit ennie. Ez nem az adott orszag gazdagsàgàtol függ, hanem a hozzààllàson.
Ahol nincs remeny, ott erthetö, hogy ezt az utat valasztjak sokan, de ez nem "emberi" élet! A paraszt is kiganajozza a disznoolat, de nem ugy, hogy a disznokat zavarja ki az olbol, hogy többe ne szarjak össze! Szedje magat össze az àllam es segitse hozza ezeket az embereket egy melto, emberi elethez! Es igen, meg azokat is, akik a sajat hibajukbol kerültek oda, mert senki nem tökeletes, pont nekik van a legnagyobb szükseg segitsegre! Ne csak akkor papoljanak a politikusok arrol, hogy mi egy nagy csalad vagyunk, amikor valasztasok vannak! Egy igazi csalad nem vet ki magabol egy csaladtagot, csak mert neha "rossz", a gyerekünket sem rakjuk allami gondozasba mert eppen nem fogadott szot! Ne csak mondjuk, hogy mi szeretjük az embertarsainkat es megertjük öket, ne csak hangemberek legyünk, fogjunk össze es tegyünk ertük.

hidroponi 2018.10.18. 11:57:43

@Ekrü: "Nem kéne mást tennie,mint abbahagyni az italt,mégsem teszi. "

akkor minuszos EQ-val ami neked van nem is er el a tudatodig, hogy egy fuldoklotol varod el hogy kiusszon a partra.

Ekrü 2018.10.18. 12:04:14

@nyuszmam: "ö egy beteg ember, akin meginkabb segiteni kene! Tudom, hogy nem lehet valakin akarata ellenere segiteni, de egy hozza ertö ember talan meg tudna gyözni. "-Szerintem te függő embert csak messziről láttál és főleg nem éltél vele együtt.Hát nekem volt szerencsém,ráadásul abban az időben amikor egy alkoholistát mindennel megpróbáltak visszahozni a társadalomba,rábeszéléstől kezdve a kényszerelvonóig.Így tapasztalatból tudom,hogy ameddig maga az illető el nem határozza,addig maga Gábriel arkangyal beszélhet neki,akkor sem fog sikerülni.
"es nem azert vegzett egy csomo egyetemet, hogy az utcan vegezze, koszban, mocsokban. Nem az ö szegyenük, hogy ide jutottak, hanem az orszàgé. "-Már ne haragudj,de akinek orvosi diplomája vagy mérnöki diplomája van és az utcán végzi ,az igenis saját maga tehet róla.Hisz az,hogy neki ilyen diplomája lett,az pont azt jelzi,hogy normális családban nőtt fel,hisz a szülei támogatták,különben nem diplomázhattak volna le.Az országnak meg mégis mi a felelőssége abban ha valaki elkezd inni?Pesze mindig könnyebb mást hibáztatni mint szembenézni azzal ,hogy a sorsunk csak rajtunk múlik.
"Egy igazi csalad nem vet ki magabol egy csaladtagot, csak mert neha "rossz", "-Fogalmad sincs miről beszélsz.Nem kívánom neked ,hogy együtt kelljen élned olyan családtaggal aki függő,de hidd el nekem az a földi pokol.Senkit sem lehet arra kötelezni,hogy függő emberrel éljen együtt csak azért mert szerencsétlenségére az illető a családtagja.A gyermekotthonos hasonlatod meg végtelenül cinikus,mert egy rosszalkodó gyerek és egy alkoholista felnőtt között óriási a különbség.

Ekrü 2018.10.18. 12:08:41

@hidroponi: "akkor minuszos EQ-val ami neked van nem is er el a tudatodig, hogy egy fuldoklotol varod el hogy kiusszon a partra."-Én nem várok el semmit tőle.Viszont veled ellentétben én miután tudom,hogy mit jelent alkoholistával együtt élni,azt is pontosan tudom,ha ő nem akar változtatni akkor nincs senki aki segíthet rajta,így nem is akarom megváltoztatni.

pettra01 2018.10.18. 15:03:32

@nemecsekerno_007: További megoldásokat? Ettől tartok én is, ez a kormány már azt tenné a legjobban, ha ülne szép csendesen és nem csinálna semmit, mert minden ötletük vérfagyasztó. De te csak reménykedj, várd a csodát!

nemecsekerno_007 2018.10.18. 15:09:09

@pettra01: Oké, én várom a csodát. Ha te meg nem akarod a csodát várni, akkor kapcsolódj be valahogy abba, hogy megoldódjon a probléma.

Ismered a mondást:

Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.

pettra01 2018.10.18. 15:12:50

@Sir Galahad: Nem tudom, mi sántít, miért kellene ennek a gyereknek hiba nélkül valónak lenni? Érdekes, amikor ahhoz, hogy együttérezzünk valakivel, azt várnánk el, hogy az illető tökéletes legyen, persze akkor valószínűleg nem is került volna ilyen helyzetbe, nem? Egy 19 éves fiatal, aki hirtelen családi háttér nélkül maradt, túl fiatal ahhoz, hogy a saját lábára lökjük, neki még legalább egy kis ideig gondoskodásra lenne szüksége - ez egyébként egy jelzés, hogy a szociális intézményrendszerben súlyos hibák vannak, nem csak annak kellene segíteni, aki kiabál, ha bajban van, hanem annak is, aki csak csendben elviseli a tragédiákat, de hát észre is kellene venni, ha valahol probléma van, és ezek szerint a rendszer erre nem igazán alkalmas.

pettra01 2018.10.18. 15:21:20

@nemecsekerno_007: Éppen ez foglalkoztat, hogy vajon lenne itt nekem feladatom? Engem megérintett ennek a gyereknek a históriája, de hát nem ismerem, azt se tudom, az ország melyik részén él, ahhoz azért, hogy valakit felkaroljon az ember, legalább meg kell, hogy ismerje. Na ezért kellene valami olyanféle civil szervezet, amelyik a hajléktalanok közül kiválogatja azokat, akikkel lehetne kezdeni valamit és kiközvetítené őket arra vállalkozókhoz, előzetesen lekáderezné, hogy valóban úgy történt-e minden, ahogyan mondja, és valamiféle garanciát is vállalna érte. Ez persze nem könnyű, de például én ki se lépek a házból, hajléktalannal sose fogok találkozni, nem kerülhetek vele személyes kapcsolatba, így tehát az én segítőkészségem el fog veszni a társadalom számára.

ZorróAszter 2018.10.18. 16:39:14

Kedves Pettra!

Ennek a mocskos patkánybandának a parancsba kapott ideálja a Horthy rendszer társadalmi piramisa.

Egy ilyen piramisnak pedig kell lennie aljának is. Ezért ha lenne is megoldás, semmi esetre sem valósítanák meg.

Egy hajléktalanra fordított éves pénzből lehetne 15 négyzetméteres szükséglakásokat kialakítani. De egyrészt nem kaphat meg senki ingyen olyant, amiért mások egy életen keresztül spórolnak.

Másrészt rengeteg embernek a munkája a hajléktalanellátás. Ha jól emlékszem a számokra pár év távolából, akkor egy hajléktalanra évi egymillió forint esik elosztva az állami büdzsét a hajléktalanok becsült számával.

Szóval ne várjuk, hogy ez a mocskos hazaáruló tolvaj banda a rúgásokon kívül bármit tesz értük.

Sir Galahad 2018.10.18. 16:40:00

@pettra01: Nem azt várom el ettől a fiatalembertől, hogy tökéletes legyen. Egyszerűen azt nem értem, hogy lehet az, hogy valakit a saját apja kivág egy lakásból, ahová ő be van jelentve és ami részben az ő tulajdona. Sajnos sok fiatallal megtörténik, hogy elveszíti az egyik szülőjét, de nemigen hallok olyanról, hogy az özvegyen maradt szülő erre első lépésként a saját, vér szerinti gyerekét kihajítsa. Ahol ilyesmi történik, ott valami nagyon nincs rendben, és nem igazán tudom elképzelni, az állam miért hibás, hogy így alakult az apa és a gyerek viszonya.

ZorróAszter 2018.10.18. 16:43:43

Azt elfelejtettem mondani, hogy a sajtó is csak azzal foglalkozik, aki szem előtt van és vernyákol.

Azzal, aki csendben éhenhal a házában, vagy télen megfagy a saját ágyában, arra szarik mindenki.

Pedig vannak szép számban vannak éhezők, akik auschwitzi koszton vannak a saját hazájukban, csak éppen nem kiabálnak, nem mennek ingyenkonyhára hanem csendben tűrik a sorsukat. Éheznek amíg éhen nem halnak.

pettra01 2018.10.18. 17:24:33

@Sir Galahad: Én minden további nélkül elhiszem. A mi családunkban is volt ilyen eset. Az unokabátyám világéletében egy idiőta volt, de amíg élt az anyja és a felesége, ők tudták irányítani. Aztán a feleségét elütötte egy autó, az anyja meg rákos volt és úgy halt meg, ő meg ott maradt a két gyerekkel, akik nem voltak már kisgyerekek, de még nem álltak készen az önállóságra. Az unokabátyám úgy döntött, hogy ő új életet kezd, a gyerekei meg éljenek, ahogy tudnak. A lánya ahogy lehetett, férjhez ment, a fia hányódott rendesen, ráadásul ez a Vajdaságban történt a délszláv háború idején. A gyereket elvitték katonának, aztán amikor leszerelt, utána megint el akarták vinni, akkor felkerekedett és beállított hozzánk egy barátjával. Két évig laktak itt kisebb-nagyobb megszakításokkal, mert néha találtak olyan munkát, ahol volt szállás is, jellemzően kihasználták őket, nagyon sokszor előfordult, hogy nem kapták meg a pénzt, amit a munkájukért ígértek nekik. Az örökséget a kedves papa felélte, a gyerekeknek úgy tele volt vele a hócipője, hogy feléje se néztek többet, és ő se érezte úgy, hogy bármit is adnia kellene a gyerekeknek. Azért van happy end, az unokaöcsém kint él Németországban, van három gyereke és rendes élete, pedig hát akár el is kallódhatott volna...

pettra01 2018.10.18. 18:19:25

@ZorróAszter: Ez az, hogy itt nem lenne elég a hajléktalanok problémáját megoldani, mert a még nem hajléktalanok között is szép számmal vannak, akiknek semmi esélyük rá, hogy lakást építsenek vagy vásároljanak, és az se jó megoldás, hogy megvárom, amíg teljesen a perifériára kerül és csak akkor segítek, szóval nagyon összetett kérdés ez, de hogy valami érdemlegeset kellene már tenni, az tény.

ZorróAszter 2018.10.18. 19:13:52

@pettra01:

Kedves Pettra!

Mint mondtam, ha piramis az áhított társadalmi modell egy szegény országban, akkor annak a piramisnak az alsó fele szükségszerűen egyenesen nyomorog. Éhezik és fázik.

Ennek a társadalomnak ez a lényege.

És akik egy kicsit is feljebb vannak, azok a FIDESZre szavaznak, és örülnek, hogy közvetlenül alattuk a küszöböt rágják. Sőt akik legfelül vannak, ezek a mocskos tolvaj patkányok, ezek még jövedelmeket is csoportosítanak át a számukra, a legnyomorultabbaktól feléjük.

Szóval ez van. Ez a tény.

Lehet sírni, vagy lehet rajta nevetni.

nyuszmam 2018.10.18. 21:34:03

@Ekrü: ......tavol alljon tölem, hogy barmiben is cinikus legyek. Negyven eve dolgozom az egeszsegügyben,ebböl sokat psychiatrian dolgoztam, lattam mar ezt-azt, nekem is kijutott az alkoholista csaladtagbol - nem is egyböl - es voltam allami gondozott. Valo igaz, hogy minden elhatarozas kerdese es ha valaki akar, az ki es meggyogyul. Az, hogy valaki elkezd inni es ebben latja az élet "értelmét", annak bizony nagyon nyomos okai lehetnek, de persze nem független az egyentöl. Van akinek több akaratereje van es magatol is le tud szokni, van akinek segiteni kell es van akin nem lehet. De addig, amig nem tudjuk, hogy valakin nem lehet segiteni, addig mindent meg kell tenni. Ugy hiszem, hogy sokaknak- hal Istennek - nincs rola fogalma, hogy milyen erzes el es magarahagyatottnak lenni. Amikor valaki pl.öngyilkossagot követ el, az az esetek tulnyomo reszeben nem arrol szol, hogy meg akar halni, hanem figyelemfelkeltes. Ha valaki elkezd inni es nem csak ugy neha, estenkent 1-2 sört, hanem szo szerint gyilkolja magat es ezt tudja is, hiszen amikor elkezdte meg eszénél volt, akkor, ott az elejen kene megfogni, megkeresni az okot. Sokan vannak, akik csak a hatas miatt, de nagyon sokan valami kiutat keresnek benne es van az a szint, ami utan mar nem erdekli öket, hogy bele fog halni es hany ember eletet teszi tönkre. Abban egyet ertek, hogy van az a szint, amikor mar nem lehet segiteni es a szenvedö felnek sem kötelessege belerokkanni.
Visszaterve a hajlektalanokra. Nem minden hajlektalan alkoholista, mint ahogyan nem minden alkoholista hajlektalan.Mint tudjuk, az utobbi 10 egynehany evben nött meg a szamuk, mert sokan belerokkantak a devizahitelekbe. Hogy ez megtörtenhetett, az igenis az allam hibaja volt. Sajnos meg a mai oktatasi rendszer sem tanitja meg a felnövö nemzedeket gazdalkodni, sporolni, vallalkozni, penzt keresni. Tudjuk miota tart es kik okoztak, ennek a keserü levet isszuk es meg fogjuk nagyon sokaig.
Nem vagyunk egyformak es nem mindenki tulelö tipus. Csak azt szerettem volna mondani, hogy ne adjuk fel a masokon valo segitest es itt nem csak es feltetlenül eget rengetö dolgokra gondolok. Csak ki-ki a maga modjan, mert sokszor eleg egy apro gesztus, hogy nemi remenyt adjunk egy raszorulonak, hogy egy lepessel elöbbre jusson az emberekbe vetett hitébe, hogy legyen miert elnie es visszakivankoznia az altalunk normalisnak vélt eletbe Ha mi feladjuk, akkor tölük mit varunk? Utolag is elnezest, ha valakit megbantottam, nem àllt szandekomban!

Sir Galahad 2018.10.18. 22:00:09

@pettra01: Na látod, pontosan erről beszéltem. Ez a délvidéki srác egy hasonlóan reménytelen helyzetből fel tudott építeni magának egy sikeres életet, mert vállalta a felnőtt élettel járó felelősséget - a kukarugdosó meg nem. És egyikük sorsa sem az államtól függően alakult.

pettra01 2018.10.18. 22:28:11

@Sir Galahad: Na igen, de ehhez szükség volt egy bázisra, ezek voltunk mi, nem királyi körülményeket biztosítottunk, de kaptak egy-egy fotelágyat, enni is kaptak, de az magától értetődő volt, hogy keresnek valami munkát, hogy az egyéb igényeikre legyen fedezet - ha nem tették volna, valószínű, hogy előbb-utóbb kitettem volna őket, de szerencsére erre nem került sor. Ilyen menedéket talán nagyon sokan tudnának adni rászoruló embereknek. Hogy egyáltalán el tudjon indulni valamerre.

nyuszmam 2018.10.19. 10:04:55

@pettra01: ......nagyon köszönöm, hogy ezt leirtad; " Ilyen menedéket talán nagyon sokan tudnának adni rászoruló embereknek. Hogy egyáltalán el tudjon indulni valamerre." Szerintem is rengeteg embert lehetne ilyen modon megmenteni. Azt meg igazan nem ertem, hogy az allamnak miert jo, hogy keresökepes, diplomas, potencialis adofizetök tengödnek, amikor allitolag hatalmas a munkaeröhiany.
Nagyon humanusnak tartottam, hogy a menekülteknek etelt osztottak, de mar akkor sem ertettem, hogy ezt a sajat hazunk tajan miert nem tesszük meg? Idegeneket, a magyar nyelvet nem beszelö embereket sokan befogadtak a lakasukba, de egy honfitarsukat nem?! Ahol a törvenyek nem teszik kötelezöve, hogy a raszorulokon segiteni kell, az szocialisan es erkölcsileg igen fejletlen tarsadalom. Tudom, nagyon sokan visszaelnek a segitseggel es ez felhaborito, hiszen azok elöl veszik el, akik igazan megerdemelnek. Erre is, mint mindenre, van megoldas, csak akarni kell! Mindenfele szir-szar bizottsagokra, meg szervezetekre van penz, akkor erre is legyen!!

pettra01 2018.10.19. 13:41:36

@nyuszmam: Ezek a dolgok nem működnek maguktól, még rokoni körben sem úgy van, hogy egyfolytában figyelem a rokonságot, nincs-e valakinek valamire szüksége, a keresletnek és a kínálatnak találkoznia kell, hiába van nálam egy lehetőség, ha akinek pont az kellene, nem kéri. Ezért lennének jók a civil szervezetek. Említetted a menekültek esetét, akkor is milyen sokan megmozdultak, de ahhoz kellett kezdeményező, mert azért az nem úgy van, hogy egyszer csak elindulok bele a vakvilágba egy meleg takaróval meg egy szatyor kajával. Nagyon sok jó szándékú ember van, és ennek a sok jó szándéknak a hasznosítására kellene több energiát fordítani.

Sir Galahad 2018.10.19. 14:30:57

@pettra01: Ugyannannak a dolognak a két oldaláról beszélünk. Aki normális, az előbb-utóbb talál ilyen bázist (rokon, barát, szomszéd, kolléga stb.), aki nem, az meg nem. Ebben áll a saját felelősség.

japapapapa 2018.10.19. 15:26:43

Az átlagembernek és a nélkülöző (de még nem mélyszegény) embernek (van-e egyáltalán különbség ebben a pokolországban?) SEMMI DOLGA SINCS VELE? mert örül ha a saját életét úgy ahogy megoldja.. Azonban vannak bőven gazdagok és szupergazdagok is.. Kb egymillióan ugyebár (nagy részük a pénzéhez jogtalanul jutott, tehát majd hülye lenne más bajával foglalkozni) NOS NEKIK VOLNA EZZEL DOLGUK, mert a javak amiket bitorolnak jogtalanul, amiket elvettek a többség elől és abból dőzsölnek, azok járnak az utcán élőknek (nyilván nem mind, de arányos elosztással, hogy senkinek ne kelljen sem éhezni sem fázni); ezt persze jólelkű "balekok" értik és érzik csak, a gazdagok meg általában nem jólelkűek, hanem lelketlen pszichopata agyhalott patkányok, kevés kivétellel, akiknek nagy tisztelet... Eleve a jószívűség szinte kizárja a gazdagságot ugyebár, főleg ilyen országban (de amúgy a világra is kiterjeszthetjük a perspektívát és akkor nincs pardon); hiszen ahogy a Názáreti mondá: "könnyebb egy tevének áthágni a tű fokán, mint gazdag embernek a Mennybe jutni"...

pettra01 2018.10.19. 15:49:24

@japapapapa: Ezek a dúsgazdag újgazdagok bármikor kezdeményezhetnének társadalmilag hasznos dolgokat, de még véletlenül se jut eszükbe, ezért nagyon úgy néz ki, hogy ezeknek a legsúlyosabb problémáknak a megoldását kár is lenne tőlük várni. Marad a civil összefogás - érdekes, hogy a civil aktivitás sem egyenletes, például az állatvédelemben nagyon sokan találják meg a helyüket, sokszor én nem is értem, mi értelme van a buzgalmuknak, mondjuk beteg, öreg állatok megmentésére ezrek mozdulnak meg, aminek mondjuk szerintem túl sok értelme nincs, ugyanakkor az emberek vonatkozásában már feltételeket szabnak a saját segítő szándékuknak, szóval lenne itt feladat, de hát például akik ezzel foglalkoznak, az energiáikat a napi teendők foglalják le és nem jut energiájuk arra, hogy belekezdjenek valami nagyobb, hatékonyabb cselekvésbe.

pietnik 2018.10.19. 16:00:28

Azt hiszem,hogy nagyon sokan félrebeszélnek a hajléktalanná válás megítélésében.,és az onnan való kilábalás elképzelésében!
Félre ne értse senki,de a szocializmusban is volt hajléktalan,és börtönjáró ember.de az akkori és mai társadalmi megítélése teljesen más kell,hogy legyen!
Egy biztos,hogy mindkét rendszerben azok sűllyedtek a legmélyebbre,akiknek a saját sorsuk irányításának lehetősége gondot okozott!
Csakhogy a szocban mindenkinek megadatott a közösségbe való visszatérés lehetősége,és ha a szocban így sem sikerült,akkor még mindig nyitva maradt annak a lehetősége,és mindez az egyén személyes elhatározásán múlott.Most komolyabb lélekelemzést nem akarok ideírni,maradjuk az egyszerű érthetőségnél!
Mára annyira gyökeresen megváltozott ennek a lehetősége,hogy sokak számára még akkor is lehetetlen,ha történetesen az akarat meg lenne hozzá.Mára pusztán a létfenntartás ösztöne az amely még sok hajléktalanban tartja a lelket,társadalmi támogatás,segítség nélkül teljesen magára maradtak ezek a hajléktalanok,felbomlott a családi,és baráti támogató közösség,a munkahelyi sem létezik már,és megszűnt minden anyagi lehetőség is a magyar gazdaság összeomlásával.Mélyebb az önfenntartás ösztönének zuhanása,teljes a kilátástalanság,és a társadalmi környezet kimondottan ellenséges velük szemben.
Az hogy valaki feladja a harcot és hajléktalan lesz,annak a fentiek az okai,hiszen milliók számára a napi létfenntartás óriási erőfeszítésbe kerül,és erre az erőfeszítésre sokan mentálisan,és anyagi lehetőségek teljes hiánya miatt képtelen!Senki ne gondolja,hogy 28 ezer,vagy akár 47 ezer ft.-ból meg lehet élni ,akár csak alacsony szinten is!
Csak gondoljunk bele,hogy abban a családban,ahol ketten vannak,és együttes jövedelmük kb 360 ezer ft. havonta,már ott is vannak gondok,és számíthatnak ők is arra,hogy gondjaik a következő közepes áremelés során hatványozottan megnövekednek!(Szlovákiában hamarosan duplájára fog nőni a gáz,és villamos energia ára!)
Tehát csak csinján a megítéléssel,inkább azon kellene meditálni,hogyan lehetne javítani a kilátástalan helyzetben lévő hajléktalanokon,pláne azon,hogy akik a hajléktalanság határán állnak,ne legyenek áldozatok.Nekem nincs megoldásom,ami meg lenne az nagyon radikális!
A hal a fejétől bűzlik,és ha bűzlik ,az a fej rohadt már!!!

pettra01 2018.10.19. 16:01:41

@Sir Galahad: A magánélet szentsége elég nagy akadály ám, szóval aki befogad, többnyire odáig megy el, hogy felajánlja a pincéjét, valami sufnit, de arra azért vigyáz, hogy az ő köreit ne zavarja a befogadott, vagy ha beljebb is engedi, legfeljebb egy-két napra, mert nagyon megrögzöttek vagyunk, a szokásaink rabjai, pedig valójában nem olyan nagy dolog huzamosabb ideig is elviselni valakit a környezetünkben, csak annyi a lényege, hogy alapvető szabályok létezzenek és azt tartsa tiszteletben mindenki. Az egyik fiam például befogadta az egyik szobájukba a leendő sógorát, nem is lett volna semmi probléma, de a sógor időnként nagyon berúgott és olyankor nem volt könnyű elviselni. Az első eset után hümmögött a fiam, a második után már nyíltan mondta, hogy ezt sajnos nem fogja eltűrni, és mégis bekövetkezett a következő eset, ami után lapátra tette a sógort. Kisérletezhetett volna talán még, de neki ennyi fért bele, adott egy lehetőséget, nem is azonnal bontotta a sátrat, de legalább megpróbálta.

pettra01 2018.10.19. 16:13:24

@pietnik: A munkásszálók nagyszerű létesítmények voltak, és ma is rengeteg problémát oldana meg, ha léteznének olyan lehetőségek - elérhető áron, elfogadható körülményekkel. Laktam én is szállón egy ideig, olyan emberek is voltak ott nem kevesen, akik ennek hiányában valószínűleg hajléktalanok lettek volna. Most is vannak szállók, de csillagászati áron. Ha a szocializmusban képesek voltak működni ilyen létesítmények, most miért csak az elképzelhető, hogy mindenki, akinek lakhatási problémája van, építsen magának és verje magát adósságba - már amennyiben egyáltalán hitelképes. Éppen ma láttam itt helyben a tévé képújságjában hirdetést, három önkormányzati bérlakást hirdetnek meg eladásra, szóval pont fordított a folyamat, az önkormányzat nem arra törekszik, hogy bérlakásokat létesítsen, hanem a még meglévőktől is meg akar szabadulni.

pietnik 2018.10.19. 16:37:32

Igen,ez az,de csak kis része annak a hatalmas nagy nyomásnak,amit ránk nehezítenek,és amely önfeladásra kényszerít sokakat!
És itt írom,amit már annyiszor!!
Most,ahogy válaszolni akartam neked,leírtam az első hét szót,és úgy kivágtak az internetből,hogy alig találtam vissza!
És érdekes,hogy mindíg olyankor történik ez,mikor komoly társadalmi problémákról,a fidesz,az eu, azUSA politikájáról,azok kritikájáról van szó!
Csak azért írom ide mindíg ezeket a gondokat,hogy igazoljam a gyanúmat(nem gyanÚ!-bizonyosság!!),hogy működik a forró cenzúra!!

pettra01 2018.10.19. 16:49:10

@pietnik: Nem tudom, velem még soha nem fordult ilyen elő.

ZorróAszter 2018.10.19. 19:51:38

Kedves Pettra!

Tetszett kérdezni, hogy van-e mindezekkel kapcsolatban teendőnk. Vagy van-e lehetőségünk valamit tenni.

Most néztem egy letartóztatott hajléktalan statáriális tárgyalásán készült videofelvételt.

És közben az jutott eszembe, hogy ha lenne vér a pucánkban, akkor tömegesen játszhatnánk a hajléktalant, aztán győzzenek kiválogatni a rendőrök, ki a valódi hajléktalan és ki a kamu hajléktalan a tömegből, aki csak szolidaritásból van lenn az aluljáróban.

De ezt én se csinálnám. Pedig szerintem hatásos lenne.

pettra01 2018.10.19. 20:35:58

@ZorróAszter: Igen, tele vagyunk ötlettel, hogy mi mindent kellene meg lehetne tenni, de igazából mind valaki másra várunk, hogy megteszi helyettünk.

nyuszmam 2018.10.19. 22:22:21

Szomoruan latom, hogy mindössze kb. 11-en irtunk ebbe a blogba. :-( Ettöl azert sokkal sulyosabb a helyzet es bàr az ideirok nagyon lelkesek, de ugy latom, hogy igen kevesen vagyunk. Isten ovjon minket attol, hogy valaha hasonlo helyzetbe kerüljünk es a sajat börünkön tapasztaljuk meg milyen az utcan kiszolgaltatva, koszban, hidegben, ehesen elni. Csak remenykedni tudok, hogy lesznek olyan jolelkü emberek, akiknek van nemi befolyasuk es hatalmuk ezen az aldatlan allapoton segiteni.

pettra01 2018.10.19. 22:40:43

@nyuszmam: Én is arra gondoltam, remélem, a hajléktalan asszony is kutyástól kap helyet valahol, egy családnál, egy másik magányos embernél, mert nagyon jó az, hogy jogi segítséget kap, de talán másra is lenne szüksége. Hogyha szabadon is engedik valamikor, hol fogja például a kutyáját megtalálni? Legalább addig őrzik neki, amíg érte mehet valahogy? Persze kutyával menhelyre még véletlenül se engedik be, nincs is más választása, mint hogy valahol bujdokoljon a kutyájával, vagy hogy valaki adjon neki menedéket.

pettra01 2018.10.19. 22:47:25

@nyuszmam: Folytatva, mert az ember gondolkodik, például nekem is megfordult a fejemben, hogy akár én is befogadhatnám kutyástól, de azért látatlanban ez nem igazán működik, ezért lenne jó valami közvetítő szervezet, aki lefényképezi, leírja a történetét, szóval információkat közöl, amik alapján el tudom dönteni, képes lennék-e egy konkrét embert így bevállalni, szóval az, hogy bajban van, az kevés információ, hogyan döntsem el, hogy érzek-e valami szimpátiát, mert azért arra szükség van.

nyuszmam 2018.10.19. 23:43:58

@pettra01: ....te egy rendkivül jo ember vagy, ez igazan szep lenne töled, de ne tedd! Isten latja lelkemet, a szivem szakad meg, hogy ilyet kell, hogy leirjak, de rengeteg olyan buktatoja lehet a dolognak, ami rossz iranyba valtoztatna meg a mostani felfogasodat. Amikor segitsegre gondoltunk, akkor nem feltetlenül arra, hogy mindenki fogadjon be egy hajlektalant. Senkitöl nem lehet elvarni, hogy egy idegen ember miatt gyökeresen valtoztassa meg az eletet. Ezzel azt vallalnad, hogy egy embert eltartsal. Kepzeld el, ha megsem menne. Hogyan oldod meg, hogyan mondod neki meg, hogy kesz, ennyi volt, menj vissza az utcara a kutyaddal együtt. Az ember meg a rokonaival, a szeretteivel sem jön ki mindig jol. Senkit nem kötelezhetünk arra es nem is varhatjuk el, hogy eltartrson egy szamara vadidegen embert. Kis tulzassal örökbefogadjon egy felnöttet. Nem is ez a megoldas! Ez az allam dolga kell, hogy legyen. A segitseg inkabb abban kene, hogy az allamot rakenyszeritsük a problema megoldasara. Ezek az emberek magyar allampolgarok, nem menekültek, akiknek a magyar törvenyek alapjan semmi joguk segitsegre. A hajlektalanokat is ra kell venni, hogy fogadjak el az allam segitseget. Vannak erre szakosodott szakemberek, minden csak penz kerdese, ami van, csak eppen masra költik.:-( Ha valamiben megis segiteni szeretnel es kedveled a kutyusokat, akkor fogadd be a kutyusat.

pettra01 2018.10.20. 00:01:01

@nyuszmam: Ez az, hogy nagyon sok ennek a buktatója, és igazából én már magam is segítségre szorulok, ha a fiam nem gondoskodna rólam, éhen is halnék, szóval itt már nem az én egyedüli döntésemről lenne szó, mert én már nem tudnék tevőlegesen gondoskodni senkiről, de mondjuk azt elképzelhetőnek tartom, hogy a fiammal meg lehetne olyanban egyezni, hogy valakinek kosztot és kvártélyt adunk, ha cserébe mondjuk elmosogat és segít néha kitakarítani. De hát csak ötletelek itt magamban. A kutyus befogadása nem olyan egyszerű, mert nekem is van egy, ki tudja, el tudnák-e egymást viselni, szóval az én toleranciám egy dolog, de egy ilyen esetben még a kutyámmal is kellene egyezkedni. Teljesen igaz, hogy ez állami feladat lenne, de hát mi a nyavalyát lehetne kezdeni a mostani kormánnyal, hogy ne csak stadionokat építsen meg Makovecz-csodákat, hanem azzal is törődjön, amire valóban szükség van?

nyuszmam 2018.10.20. 00:31:01

@pettra01: .....a kutyusokat feltem a legkevesbe, de megertelek, az enyem olyan feltekeny, hogy meg sem simogathatok mas kutyust:-)) Az edesanyamnak en is segitek es szerintem ezzel rengetegen vagyunk igy. Hogy rajtunk ki fog, azt nem tudom, mert nekünk meg annyi nyugdijunk sem lesz, mint nektek, de ez mar a mi problemank. Ugy erzem, hogy a fiad nem örülne ennek a felallasnak es meg tudom erteni. Neki is van egy elete, segit neked is, nem gondolom, hogy az ö, vagy a te dolgod eltartani egy felnött embert. Van mas modja is segitsegnek, amit mindenki a maga modjan es szintjen tehet meg. Nem az a lenyeg, hogy milyen mertekben, hanem a gesztus. Anno mi is osztottunk etelt a menekülteknek, vittünk ruhakat, takarokat, fuvaroztuk az etelt,stb... Lehet, hogy ott helyben, a menekültszallasokon is elkelne a segitseg. Vihet az ember ruhat, cipöt, elemiszert, könyveket, esetleg adhat nekik alkalmi munkat, vagy akar ott helyben is segithet valamiben. Lehet nekik meg az is segitseg, ha az ember elbeszelget velük, esetleg megtudja, hogy mit szeretnenek, mivel teheti egy kicsit könnyebbe, vidamabba az eletüket. Kicsi a vilag, meg az is lehet, hogy valakinek sikerül munkat talalni. A multkor talaltam egy oldalt, ahol eliteltekkel lehet levelezni. Ez is egyfajta modja a segitsegnek.

pettra01 2018.10.20. 00:48:26

@nyuszmam: A mi kutyák is egy szörnyeteg ilyen szempontból, nyáron elpusztult a cicánk (19 éves volt) és a múltkor a kisebbik fiamék idehoztak egy kismacskát, hát most rejtegetjük Nünü elől, mert olyan féltékeny, hogy borzasztó, a kismacska meg még túl kicsi, bezárva tartjuk, csak felügyelet mellett jöhet ki a szobából, kész röhej, ami nálunk van. Lehet persze, hogy nem bántaná, de inkább nem próbálnánk még ki, majd ha már meg tudja védeni magát. A fiamnak egyébként eléggé nehéz zavarni a köreit, egy elvárása van, hogy hagyják békén, egyébként nekem is, szóval ha valaki ideköltözne és egyfolytában beszélgetni akarna velem, az valószínűleg nehezemre esne, de ha képes elszórakozni magában, hát tőlem aztán tegye. Ezért jövünk mi nagyon jól ki a fiammal, meg régebben is, a mi családunk olyan volt, hogy nem voltunk egymás terhére, lakott nálunk sok mindenki és soha nem volt olyan, hogy kidobtunk volna valakit. Valahogy olyan nyitott életünk volt, Vajdaságból is volt, hogy hónapokig itt lakott valaki, senkit se zavart - illetve nem igaz, volt egy nagynéném, aki úgy lakott nálunk, hogy állandóan meg akart minket nevelni, minden hülyeségbe beleszólt, például levetette velünk a cipőt az ajtóban meg ilyen óriási vívmányai voltak, na, őt alig vártuk, hogy végre hazamenjen :)

Sir Galahad 2018.10.20. 10:44:18

@pettra01: A fiad nagyon helyesen járt el. A leendő sógor is felelős a saját sorsáért: ha arra nem képes, hogy megbecsülje a helyet, ahol fedél van a feje felett, mehet az utcára. Ugyanez a kukarugdosó fiatalember sztorijának a tanulsága. Fölösleges itt az államra mutogatni, a személyes felelősség a legfontosabb.

nyuszmam 2018.10.20. 11:32:43

@pettra01: ...latod, ahogy beszelünk rola, te is rajössz, hogy nem könnyü, meg egy rokonnal sem. Tudod, a kedves vendeg 3 napig kedves, aztan mar zavaro lesz. Amikor meglatogatom edesanyamat, probalok nem zavarni, mert neki is van egy megszokott elete es magamrol tudom, -föleg, ahogy öregszem- nem jo belöle kizökkenni. Most kepzeld el, ezt egy vadidegen emberrel. Ne legyen lekiismeretfurdalasod, hogy nem fogadsz a hazadba egy idegent. Maskent is lehet segiteni. Viszont Sir Galahad hozzaszolasabol kiragadnek egy mondatot; "Fölösleges itt az államra mutogatni, a személyes felelősség a legfontosabb." Valoban a legfontosabb a szemelyes felelöseg, de kerdem en, annak a szemelynek, akit a nep megvalasztott, annak hol marad a felelösege?? Egy orszag olyan, mimt egy nagy csalad, mi valalsztunk egy csaladföt, hogy ö mondja meg, merre hany lepes. De ha a csaladfö csak kihasznal minket a sajat javainak gyarapodasara es mi, a "tudatlan" nep, akik vakon biztunk benne, csak csuszunk mindlejjebb, neki egyre több, nekünk egyre kevesebb, akkor megis kinek a felelösege okozta mindezt?? Miert van az, hogy mas orszagokban olyan a csaladfö, hogy a csaladtagok is viszonylag, de hozzan kepest mindenkeppen jobban elnek? Mi valasztottunk rossz csaladföt, vagy ö hazudott, amikor megigerte, hogy jo vetetönk lesz es mi vele együtt egy boldog, nagy csaladban fogunk elni? Szoval, ezen a felelösegen kicsit el lehetne vitatkozni. A csaladfö meg ne csodalkozzon, hogy az atvert csaladtagok egy resze elhagyja az otthont es nem az ö javait fogja tovabb halmozni, hanem egy olyan, masik orszaget, ahol jobban megbecsülik es neki is több morzsa jut, ahol emberszamba veszik es nem rabszolganak nezik, ahol a nehezen megszerzett keveske javait nem veszik el es nem lopjak ki naponta a szemét a csaladfö altal felügyelt bankok. Es itt mar teljesen mindegy, hogy egy bili tartalmat merre kevergetünk, jobbra, vagy balra, akkor is a szart kevergetjük! Ki kell önteni, kimosni es ujra kezdeni.

pettra01 2018.10.20. 12:42:27

@Sir Galahad: Azért vannak fokozatok, egy szülőnek mégiscsak több türelme kellene, hogy legyen, meg ugyanígy az állam is úgy kéne viselkedjen, mint egy szülő, hogy nem egy meg kettő meg három botlást enged, hanem újra és újra kiengesztelődik.

pettra01 2018.10.20. 13:00:40

@nyuszmam: Jó ez a család hasonlat, kétségkívül van az egyén felelőssége, de azért az nem feltétlenül működik mindenkinél és hiba nélkül, van úgy, hogy aki arra rendeltetett, hogy ő legyen a trónörökös, mégsem alkalmas rá, attól még nem kell száműzetésbe mennie, csak éppen vegyük tudomásul, hogy őrá nem lehet egy országot bízni és kész. Persze vannak rossz királyságok, ahol az alkalmatlanság ellenére is megmaradnak az elvárások, ott aztán be is következik a baj. Szóval jó családban, jó országban mindenki megtalálja a maga helyét és szerepét, a családfő/országvezető pedig nem ész nélkül támaszt elvárásokat a családtagokkal/polgárokkal szemben, hanem inkább mindenkit segít abban, hogy a saját képességei szerint megtalálja a helyét a közösségben.

nyuszmam 2018.10.20. 15:36:57

.....na, hat ez a mi kis orszagunkban ugy tünik, hogy nem müködik:-(( Amikor a csaladfönek tul nagy a hatalma es nem hagyja, hogy a többiek ervenyesüljenek, az elnyomas. Az emberek tulelesi ösztöne felül ir mindent, meg ha nem is azonnal es sokaig türnek, de egyszercsak fellazadnak. A törtenelem ismetli önmagat. Sajnos meg a mi eletünkben nagyon csunya dolgok fognak törtenni es akiknek most kicsi a gyerekük, azok felhetnek, hogy ezt hogyan fogjak tulelni. :-(( Amikor a csaladfö nem vedi meg a szeretteit, hovatovabb meg el is nyomja öket, nem szolgaltat igazsagot, akkor ott bizony nagy bajok lesznek......màr vannak........mi is azert vagyunk itt es beszelgetünk......... erröl(!) es nem arrol, hogy szep az idö, csiripelnek a madarak.

nyuszmam 2018.10.20. 16:20:43

@pettra01: ........azert vannak dolgok, amikert az allamot nem lehet felelösegre vonni, hibaztatni. Ilyen pl. a gyerekneveles. Senki nem születik bünözönek, de az sem törvenyszerü, hogy egy jo csaladbol szarmazo gyerekböl nem lesz bünözö es a forditottja sem. Mivel van 3 unokam, közelröl latom, hogy mennyire fontos a szülöi pelda. Az ember egyforman neveli a gyerekeit, de, hogy ö felnöttnek milyen ember lesz, az az egyenisegetöl is függ. Vannak nyilvan alapertekek, amit adhatunk nekik, de ha elnezem az enyemeket, olyan, mintha nem is egy földreszen nevelkedtek volna, nemhogy egy csaladban:-) Ugy gondolom, hogy a gyereknevelesnel nehezebb a vilagon nincs. Egyszerre halas es haladatlan, a legtöbb örömöt es banatot tudja okozni. Egy olyan erzelmi es erkölcsi hullamvasut, tele megalkuvassal, lemondassal, hogy ezt meg egy mentalisan teljesen egeszseges embernek is nehez vegigcsinalnia. Arrol mar ne is beszeljünk, amikor a szülö is serült es nehezn kezel szituaciokat. Nem mindenki alkalmas ra, ezert aztan nem is csoda, hogy ennyi "beteg" ember van. Nem tartom tul jo dolognak ezt az emancipaciot, nem tesz jot a gyerekeknek. Tulzottan karrieristak a nök. Elsösorban anyanak kene lenniük es nem a napi 8-10 orai munka utan meg elvarni tölük, hogy haztartast vezessenek, gyereket neveljenek es meg a ferjüknek is tetszenek. Valahogy a nök emancipalodasa es a ferfiak nökhöz valo viszonya es elvarasai nem egyeznek. Mig a ferfiak sokszor arrol panaszkodnak, hogy nem eleg egy napban a 24 ora, addig a nöktöl mindenki elvarja, hogy nekik ferjen bele minden. Hogyan lehet igy felelösegteljesen gyerekeket nevelni?? Milyen felnövö tarsadalom lesz ebböl?? A csalad hatalmas ertek, meg kene becsülni, segiteni, visszaterni az ertekekhez. Ne feledjük, mindenki anya szül-szült, meg a politikusokat is. Tegyük a szivünkre a kezünket es gondoljunk ra vissza, hogy (normalis esteben )mennyi mindent adtak nekünk a szülein, mennyit dolgoztak, nelkülöztek, lemondtak dolgokrol, hogy nekünk adjanak, hogy erezhessük a szeretetüket, a törödesüket. Minden gyerek ugy erzi, hogy nem kapott eleget, föleg nem az anyai szeretetböl, akkor most gondoljunk bele, hogy a mostani gyerekek mennyit kapnak ebben a rohano vilagban?? Ez kinek a hibaja??

pettra01 2018.10.20. 17:12:46

@nyuszmam: Érdekes ez a kérdés. Van nekem egy barátnőm, aki mindvégig otthon volt, úgy nevelt három gyereket, hogy ez volt a fő feladata, szerintem túlteljesítette, ő volt az, aki reggelente elkísérte őket az iskolába, elment velük minden kirándulásra, ott volt az összes szülői értekezleten, ment velük a különórákra, az én anyám mindig vele példálózott, ő volt a "bezzeg Mariann", ezzel szemben én nem voltam ilyen lelkiismeretes, nyilván a saját hibámból, mert én emancipált nő voltam és sokszor két állásom is volt - más kérdés, hogy nem azért, mert én annyira érvényesülni akartam, hanem mert el kellett tartanom a családot. Nyilván ez is az én hibám, mert elváltam és nem volt, aki eltartson. Az én gyerekeim önállóan intézték a dolgaikat, és most, hogy felnőttek, nem gondolom, hogy ez kárukra vált, és nem is ragaszkodnak hozzám vagy egymáshoz kevésbé, mint a barátnőmhöz az ő gyerekei. Nekünk például nagyon ritkán jött össze egy családi nyaralás, de az a kevés az mind nagyon emlékezetes. Nem tudom, milyen lett volna az életünk, ha én kevésbé vagyok emancipált, de nem hiszem, hogy nagyon más ember vált volna belőlük. És annak ellenére, hogy keveset voltam otthon, mindent tudtam róluk és mindig el tudtak érni, ha szükség volt rám, a fene tudja, hogyan, de ezek a dolgok szinte maguktól kialakulnak.

nyuszmam 2018.10.20. 21:37:27

@pettra01: ....te egy nagyon szerencses ember vagy, hogy ilyen jo gyerekeid vannak, ez sajnos nem mindenkinek adatik meg. Erre mondjak, hogy az intelligenciaval születni kell es mint tudjuk a gyerekek ezt az anyjuktol öröklik. :-) Ettöl meg nem tartom egeszseges dolognak, hogy egy apa nem vesz reszt a mindennapi kis eletükben:-( El sem tudjuk kepzelni, hogy mi jatszodik le a kis lelkükben es mennyi devians, aberralt felnött lesz belölük.:-( Csak a környezetemben megdöbbentöen furcsa dolgok derülnek ki emberekröl. Tele van a vilag serült emberekkel, nem is hinnenk, hogy mennyire nem ismerjük embertarsainkat es egyre kevesbe fogjuk, mert nem erünk ra. Nem hogy masra, mar a sajat közvetlen környezetünkre sem. Az elmult 30 ev ugy ment el mellettünk, mint egy expressz vonat. Embertelen lett ez a vilag. Aki ebben nö fel, az igy fogja megszokni, nekik ez lesz a normalis, nem fogjak tudni, hogy miröl beszelünk. Latod, mar csak mi ketten beszelgetünk, eddig tartott az emberek felahaborodasa es erdeklödese az embertarsaik irant.:-(

pettra01 2018.10.20. 22:00:49

@nyuszmam: Hát hogy az apahiány nagy probléma, azt megerősíthetem, az idősebbik fiam apja kijelentette, hogy ő erre a szerepre nem alkalmas, látogatta rendszeresen, de nem sok haszna volt, mindig csak rombolt a gyereken, aki valamiért sose felelt meg neki, nem volt elég elegáns, nem volt elég barátságos, mostanra eljutottak odáig, hogy egyáltalán nem kíváncsiak egymásra. A két kisebbik apjától a gyerekek már kicsi korukban menekültek, állítólag szerette őket, de egyik jó szokása volt például, hogy odament az iskola elé és ott állt neki fennhangon kioktatni őket mások előtt, annyit szégyenkeztek miatta, hogy nem is igaz. Most már igazából gondoskodásra szorulna, de még gondoskodni se lehet róla, a múltkor örökharagot adott elő a kisebbik fiammal, mert amikor apuci kómásra itta magát és magára gyújtotta lakást, a gyereknek telefonáltak a szomszédok, ő meg rohant, belül bent volt a kulcs az ajtóban, be kellett törnie az ajtót, hogy megmentse a vén majmot, erre még neki állt följebb, hogy milyen gazember, tönkretette az ő ajtaját :) Szóval nem könnyű az élet, nálunk nagy szerencse volt, hogy édesapám sokáig élt és valamelyest ellensúlyozta az apahiányt.

nyuszmam 2018.10.20. 22:13:49

@pettra01: ....ez megerösiti az elözöekben irtakat, nagyon rendes, intelligens gyerekeid vannak, gartula, hogy ilyen hatterrel is ilyen jo gyerekek lettek! :-) Az enyemek is kicsik voltak, amikor elvaltunk es mindketten serültek ebben. Persze nem beszelnek rola, de amikor olyan a szitu, akkor en tudom, hogy ezt, vagy azt, miert es ugy mondjak. Soha egyetlen szoval nem neveltem öket az apjuk elle, - lett volna miert, egy alkoholista, sosem törödött velük - a mai napig tartjuk a kapcsolatot, volt, hogy a karacsonyt is együtt töltötte az ö uj es az en uj csaladom. Amikor meg kicsik voltak es nem raktak össze a dolgokat, sokszor rossz volt ereznem, hallanom, hogy engem tesznek felelöse, mert nincs ott az apjuk, aztan felnöttek es minden a helyere került:-) Most beteg a sok pia miatt, nem tud dolgozni es bar egyaltalan nem erdemli meg, de a gyerekek segitik anyagilag. Nem szolok bele, az ö dolguk, felnött emberek, tegyek, ha ök ezt igy latjak jonak.

nyuszmam 2018.10.20. 22:18:07

@pettra01: ...ja es ö sosem lesz hajlektalan, mert ott a ket gyerek, akiket nem ö nevelt, egy fillert nem adott soha a tanittatasukra, de most elfogadja a segitseget, pedig ha rajta mult volna, akkor semmire nem viszik a gyerekek es igy most mehetne a hid alà!

pettra01 2018.10.20. 22:41:40

@nyuszmam: ugye, hogy nem kell törvényileg kötelezni a gyerekeket a szülő gondozására, nem tudják megtenni, hogy a sorsára hagyják - bár néha azért mondom nekik, hogy reménykedjenek, hogy nem lesz mondjuk fekvőbeteg az apjuk, mert akkor mi a nyavalyát fognak kezdeni vele, lehetetlen egy fedél alatt létezni vele, szóval tényleg el nem tudom képzelni, ilyen esetben hogyan tud működni a gondoskodás. Hát mindegy, majd csak lesz valahogy. Az idősebbik fiam keményebb fejű, néha megkérdezem, nem hívja föl az apját, hátha szüksége lenne valamire, erre mindig azt feleli, ha valamit akar, hívja fel ő - jó, van ebben is valami, főleg, ahogy utoljára megbántotta, de jobban örülnék, ha nem így lenne...

nyuszmam 2018.10.20. 23:21:54

@pettra01: ...erdekes, az en fiam is igy velekedik erröl. Az, hogy az apjukat segitik a lanyom ötlete volt. A fiam sosem tudta megbocsajtani az apjanak, hogy nem törödött velük, a lanyom meg nem tudja feldolgozni. A mai napig nem erti, meg is van rola a velemenye, de azert imadja az apjat. Egyebkent az apja is öket, de ettöl meg leszarja, hogy mi van velük. Eleg sajatsagos modja a szeretetnek, ha ezt en tennem, akkor biztosan rolam allitanak a legkegyetlenebb anya szobrat. Csak hat en ugye anya vagyok es ezt nem tudom megtenni. Modjuk nem felek, hogy ettöl meg rolam fogjak a legjobb anya szobrat allitani:-))) Ha tudnam hogyan müködik, hogy a szemet embereknek mindig szerencsejük van es valahogy mindig ök usznak meg mindent es kerülnek ki gyöztesen a szarbol, akkor sem tudnek szemet lenni, erre születni kell! Ha felek az öregsegtöl, akkor pont azert, mert nem akarnek senkinek a terhere lenni. Erdekes ez a törveny, kivancsi vagyok, hogy ugyan mit fognak csinalni azokkal, akik ennek ellenere nem gondoskodnak a szüleikröl? Föleg azokkal, akik külföldön elnek. Nekem mar csak anyam el es soha nem volt különösen jo a kapcsolatunk. Anno beadott allami gondozasba is, mert utban voltam neki. Ehhez kepest a multkor valami kapcsan megemlitette ezt a törvenyt. A lanyom leszedne a fejemet, ha cserben hagynam anyamat es valoszinü nem is tennem, pedig igen sok bennem a serelem! Segitem öt anyagilag, meg ugy sokmindenben es meg ö jegyezte meg multkor, hogy szerinte tul rendes vagyok vele es nem erdemli meg. Legalabb van önkritikaja.

pettra01 2018.10.21. 01:21:41

@nyuszmam: Érdekes, nálunk a lányom teljesen elidegenedett az apjától, voltak pedig próbálkozásai, de az öreg nagyon hülyén állt hozzá. Pl. elment hozzá kitakarítani, amire az volt a reakció, hogy ezt akárki meg tudta volna csinálni, és nem is takarított ki elég szépen, a lányom meg irtó mérges lett, mert arról azért nem volt szó, hogy fesse is ki a lakást meg bútorozza be újra például. Az utolsó csepp az volt, amikor egyszer - persze akkor is részeg volt - a CBA előtt összetalálkoztak és fennhangon elkezdte szidni, hogy hogy néz ki, mert van rajta néhány tetoválás. Azóta a lányom nem keresi vele a kapcsolatot. A nagyapját viszont imádta, de hát ő tényleg nagyszerű ember volt. az idősebbik fiam az ő apja távolságtartását nagyon megszenvedte, még mindig benne van, hogy ő egy semmirevaló, mert még a saját apja se tudta elfogadni. Ezt sose fogom megbocsátani annak az embernek.

pettra01 2018.10.21. 01:34:21

@nyuszmam: van egy barátnőm, neki nagyon rossz volt a viszonya az anyjával, és mégis, amikor az anyja már kilencven fölött volt és ritka undok természettel megáldva, elhelyezte egy szuper öregek otthonában és minden hétvégén meglátogatta, pedig nem igazán érdemelte meg az öregasszony. Úgyhogy nem feltétlenül azt kapja vissza az ember, amit érdemelne. Az én anyám sose volt velem elégedett, talán mert ő fiút szeretett volna, de én lány lettem, több gyereke meg nem született, és mivel pedagógus volt, mindig voltak kedvenc tanítványai, akikkel összehasonlítgatott, azok szebbek voltak, okosabbak, azokkal lehetett dicsekedni, velem nem, hát igen, mind összeszedtünk ilyen-olyan sérelmeket.

nyuszmam 2018.10.21. 11:02:14

@pettra01: ....nekem meg egy ferjem, aki mindig azt mondja, hogy a pedagogus nem foglalkozas, hanem diagnozis:-) ....bocsi, ha banto volt, de van nemi igazsag benne. Az ö csaladja is tele pedagogussal, mind nehez ember volt. Visszaterve a serelmekre, erröl beszeltem az egyik valaszomban. Sajnos mindenkinek van valami es amit otthonrol hozott es rossz, azt nem szeretne visszaadni a gyerekeinek, szoval erdekes modon, -en legalabbis- homlok egyenest maskent neveltem es bantam a gyerekeimmel, mint anyam velem. Az egyetlen közös bennünk, hogy nagyon következetesek vagyunk. Mas vilag volt, a mai gyerekek sokkal önerzetesebbek, ami nem baj, mert egyre jobban farkastörvenyek uralkodnak, meg kell magukat tudni vedeni. Mi még meg voltunk felemlitve, nem mertünk velemenyt nyilvanitani. A mai fiatalok stilusa nekünk szemtelen, pedig csak kimondjak, amit gondolnak. Mondjuk a stilusuk igen bicskanyitogato.:-( Nem vagyok hive a liberalis nevelesnek, de mint latjuk ennek is megvannak az elönyei. A hatranya, hogy ettöl meg nem nönek fel elöbb, mint mi. Ezt igazabol nem is ertem. Akkora a szajuk, osztjak az eszt egesz nap, ök mindnet tudnak, aztan meg 30-40 evesen is a szülökkel elnek. Speciel en nem bannam, imadok velük lenni es a legnagyobb banatom, hogy kirepültek:-(( Az en anyamnak az volt a baja, hogy tul koran szült, meg semmit nem elt, utban voltam:-( valahol öt is megertem, borzalmas gyerekkora volt, a nanyapam meg akkor is verte, amikor mar ferjnel volt, elöttem pofozta fel ugy, hogy leesett a szekröl. Igazabol par eve jobb a kapcsolatunk, ahogy öregszik, ugy szelidül. Van az a mondas, hogy ami nem öl meg, az megerösit. Az en esetemben ez nagyon igaz. Ha erröl az oldalarol nezzük az eletemet, akar azt is mondhatnam, hogy jot tett velem az anyam. A sok serelemböl tanultam es felnöttkent ebböl profitalok. Minden elhatarozas kerdese, belölem is lehetett volna egy alkoholista hajlektalan, minden eselyem meg volt ra! :-(

nyuszmam 2018.10.21. 11:17:39

@pettra01: ....üzenem a fiadnak, hogy az apja hozzaallasa nem öt minösiti!! Legyen büszke, hogy egy ilyen anyukaja van es magara, hogy attol függetlenül, hogy az apja milyen, ö egy teljesen mas ember, aki erre sosem lenne kepes! Az apja csak öt nem tudja elfogadni, de az apjat viszont mindenki mas eliteli ezert! Ne pazarolja a gondolatait az ilyen emberekre. Nem vagyunk felelösek mas erzelmeiert, nem okolhatja magat azert, mert az apja nem szereti. Szerintem az apjat sokkal többen nem szeretik, mint öt!! Gondolja vegig, szerinte kiben van a hiba??? Razza le magarol ezt az erzest, engedje el, mert csak megbetegiti! Törödjön azokkal, akik megerdemlik es szeretik öt!!

pettra01 2018.10.21. 15:19:57

@nyuszmam: Igazából mindennek én vagyok az oka, az apja előre megmondta, hogy neki nem kell gyerek, így igazából nem lehet hibáztatni azért, hogy nem érdekli. Én azt hittem, idővel elfogadja, de nem, és folyton látványosan közölte, hogy a fiam számára egy nagy csalódás - elkezdte az egyetemet, de abba is hagyta, erre az volt a reakciója, hogy még pékinas se lesz belőle. Hogy egyébként millió értéke van a gyereknek, azt észre se vette, számára azok nem voltak értékek. Az apja számára mindig a karrier volt nagyon fontos, a befolyásos ismerősök, a sok pénz, el is érte, amit akart, de összességében nem cserélném el az ő életét az enyémre, bár valószínű, hogy az ő szemével nézve a mi életünk pocsék, de szerencsére mindenki a maga életét kell élje, ha neki az a jó, hát legyen benne boldog.

pettra01 2018.10.21. 15:42:11

@nyuszmam: A liberális nevelés - hát igen, mivel az én anyám borzasztó szigorú és erőszakos volt, én ennek pont az ellenkezője, igazából nem is értem, hogy nem lettek a gyerekeim elviselhetetlenek, annak ellenére hogy sose kellett őket nagyon fegyelmezni, iskolában se volt velük gond, később se keveredtek rossz társaságba, illetve voltak érdekes barátaik, de azok is mindig idejártak hozzánk és valahogy megszelídültek, tulajdonképpen irtó szerencsés voltam, amiért anélkül működött a családom, hogy bele kellett volna szakadnom. Ha voltak is problémák, azok megoldódtak, például a kisebbik fiam hiperaktív volt, nem volt képes koncentrálni, volt egy hülye tanítónője, aki mindig fanyalgott, hogy semmi se lesz belőle, akkor áttették egy kislétszámú osztályba, ötödikben átvittem egy másik iskolába,és szépen utolérte magát, a végén le is érettségizett, most meg állandóan képezi magát, szóval nem vagyunk egyformák, az egyik előbb érik, a másik később, és ha nem avatkozunk be durván, akkor minden kialakul a végén. Egy ismerősöm élete azzal telt, hogy a fiával végigtanulta az általános iskolát, mégse ért el eredményt, a gyerek még egy szakmát se szerzett a végén, annyira elege lett a folytonos tanulásból.

nyuszmam 2018.10.21. 16:57:04

@pettra01: ....nem szeretnek a volt ferjed böreben lenni, amikor majd el kell szamolnia az eletevel, a lelkiismeretevel. Nekem is van egy baratnöm, akinek 2 fia van es az egyiket valamiert nem kedveli az apja. Pedig jo gyerek, a sajat laban all, van egy kis vallalkozasa, de valahogy apukanak megsem felel meg. Az apuka kb. 7 eves kora ota nem ölelte meg a fiat, mama nagyon szenved es boldogtalan. Rengeteg penzük van, a papa is vallalkozo, de szart sem er, mert soha, sehova nem mennek, mindig csak a munka. Na, en igy biztosan nem tudnek elni, ilyen elnyomasban, megalkuvasban. Az tuti, hogy en leüvöltenem a fejet, hogy a mentök vinnek el!
Teljesen egyetertek, senkit nem szabad agyon csesztetni a tanulassal, de az nagyon kell a gyereknek, hogy biztassuk, dicserjuk, terelgessük. A lanyom egyszer megbukott a gimiben, aztan magna cum laude vegezte az egyetemet, utana a masterjet is dicserettel, egy olyan egyetemen, ahova nagyon keveseket vesznek fel es abbol is csak a legjobb tanulokat, 6 nyelven beszel, abbol 4-et folyekonyan. A fiamat sehova nem vettek fel az altalanos utan, most mar a 2 szakmaja van, 3 nyelven beszel es most meg egy felsöfoku sulit is vegez.
A halalom, amikor kicsi gyrekektöl megkerdezik, hogy mi szeretne lenni? Hat honnan a büdös francbol tudna szerencsetlen?? A ferjemnek volt ket evfolyamtarsa az orvosin, akik mindig kitünö tanulok voltak, agyon stresszeltek magukat minden vizsga elött. Na, ök evekkel kesöbb, mind a ketten öngyilkosak lettek:-(( Rengeteg olyan ember van a környezetemben, akiket rakenyszeritettek az egyetemre es a vegen semmire nem vittek. Szerencsetlen meg veletlenül sem akarta volna elvegezni, valami teljesen masra volt hivatott, de nem hagytak. Mind boldogtalan, lekiserült ember. Nezzzük meg a vilag leggazdagabb vallalkozoit, szinte egyik sem vegzett egyetemet, viszont elvegeztek az elet iskolajat es megy nekik, nagyon jol megy nekik:-))

pettra01 2018.10.21. 22:26:12

@nyuszmam: Ilyen tanulásos történetem nekem is rengeteg sok van, az egyik unokatestvérem végigtanulta az életét, imádott iskolába járni, ugyanakkor képtelen volt egy munkahelyen megmaradni, most már 65 éves, de úgy néz ki, hogy egyáltalán nem lesz nyugdíja, mert valami minimális munkaviszonya van csak. Szerencséje volt, mert a férje mindig eltartotta, vagyis hát a fene tudja, hogy ez szerencse-e, szerintem most is jár valamilyen tanfolyamra, fennen hangoztatta mindig, hogy neki rengeteg féle végzettsége van, ugyanakkor igazából nem alkalmas semmire. Akárhova elment dolgozni, csak beszélgetni szeretett, így aztán elküldték mindenhonnan.
A hajléktalan nő esete nagyon foglalkoztat, írtam az Utcajogászoknak, hogy szeretném felvenni vele a kapcsolatot, és válaszoltak is, kérdezték, hogy milyen ügyben, megírtam, hogy ha még nem talált megoldást a problémájára, én átmeneti segítséget fel tudok ajánlani. Kíváncsi vagyok, mi lesz a következő lépés.

nyuszmam 2018.10.21. 22:43:12

@pettra01: .....az ilyen embereket en örök egyetemistaknak hivom:-)
Szuper vagy, nagyon kivancsi vagyok, hogy el fogja e fogadni a segitseget. Eddig mit tudsz rola, pontosan miert került az utcara? Azert ha lehet kerd ki egy jogasz velemenyet, adjanak tanacsot, csak ugy ne vagj bele, hatalmas felelöseg! Annak nincs sok ertelme, hogy te is belerokkanj! Csinaltal mar ilyet? Nagyon drukkolok, hogy sikerüljön valami erdemlegeset tenni erte! Egyszer en is segitettem egy fickon, ö egy könyvet szerette volna kiadni. Összedobtunk neki, - tök ismeretlen emberek - annyi penzt, hogy sikerült. Utana szemelyesen is megismerhettem. Sokaig leveleztünk is, de sajnos par eve nem tudok rola semmit:-(

pettra01 2018.10.21. 23:00:25

@nyuszmam: Amit eddig olvastam róla, nagyon szimpatikussá teszi. Nagyjából korombeli, gyors- és gépírónő volt, dolgozott a Belügyminisztériumban, dolgozott kórházban, egyszer kiment Amerikába is pár évre, de visszajött, volt tizen valahány évig egy élettársa, de az meghalt, a pasas családja meg utcára tette. Most pereskedik is velük, szóval nem egy száz éve utcán élő lepusztult valaki. Én ráadásul itthonról dolgozom távmunkában, gépelést, akár még munkát is tudnék neki szerezni, szóval nem lenne rám örökre szüksége, de itt el tudná kezdeni újból az életét, a kutyája is elférne, remélhetőleg nem agresszív, eddig egy kutya volt, akivel Nüni nem jött ki, de az egy hülye kutya, ő molesztálta megállás nélkül. Na, majd meglátjuk. Azért az is valami, hogy nálunk azért télen meleg van, fürdőszobánk is van, be is jelentkezhet, van internetünk, egy gépet is össze tud eszkábálni neki a fiam, szóval tudna ez működni.

nyuszmam 2018.10.21. 23:14:12

@pettra01: ...ez eddig nem hangzik rosszul, de iszonyatosan szomoruan.:-( Elkepesztö mennyin mulik, hogy az ember az utcara kerüljön. :-( Nem is ertem, hogy szerencsetlennel ezt hogyan tudtak megtenni? Most ha hiszed, ha nem, de a gyerekeim apjanal ugyanez a helyzet. A haz, amiben a baratnöjevel lakik, a lanyom neven van, mivel rakos az apjuk, ki tudja meg meddig el, ugyan a nö a haszonelvezö, de nem tudja magat eltartani, kb. 20 eve nem dolgozik, nyigdija egy szal sem, meg TB-je sincs. Meg ha nem is rakjuk ki, mert nem fogjuk, akkoris, hogyan fogja magat eltartani?? Van egy lanya, de az sincs eleresztve. Eddig a gyerekek sigitettek öket, de fogalmam sincs, hogy ezutan hogyan lesz? Tölem kaptak karacsonykor 200 ezret, de az mar regen lement a torkukon:-( Neha segitem öket ezzel-azzal, de öszinten szolva nem erzem ugy, hogy azok utan, ahogy az apjuk viselkedett meg nekem kene segiteni.

pettra01 2018.10.21. 23:36:55

@nyuszmam: Elég hülye szituáció. Miért nem házasodnak össze? Akkor legalább az özvegyi nyugdíjra jogosult lenne, nem mintha az megoldaná a problémát, de mégis, a semminél több. Ez azért mindig megdöbbentett, hogy emberek mennyire nem gondolkodnak előre, hogy lehet úgy létezni, hogy esetleg máról holnapra semmi nélkül maradok? Nyugdíj előtt úgy tíz évvel átszervezés volt az akkori munkahelyemen és meg akartak dumálni, hogy alkalmazott helyett legyek inkább vállalkozó. Teljesen fölháborodtam, nyugdíj előtt ilyet ajánlani valakinek elég nagy szemétség, nem? Inkább otthagytam őket és kerestem egy másik munkahelyet. Talán túlzottan is aggódtam a biztonságért, de utólag se érzem, hogy fölösleges volt, így nem vagyok senkire rászorulva.

pettra01 2018.10.21. 23:41:13

@nyuszmam: Nálunk az örökséggel nem hiszem, hogy sok gond lesz, a két kisebbnek az apja a lakást eladta egy banknak, tehát utána csak az ingóságai fognak maradni, az is csak bajnak, mert csak nekik kerül majd pénzükbe, hogy kiürítsék a lakást. A nagy fiam apja meg gondolom, gondoskodik róla, hogy mindent valaki más nevére írasson, nem hiszem, hogy bármit is örökölni fog utána a gyerek, pedig elég szép vagyont halmozott fel, más gyereke nincs, attól persze még megoldható, hogy ne maradjon örökség.

nyuszmam 2018.10.21. 23:51:45

@pettra01: ....semmi ertelem, az apjuknak sem lesz sok nyugdija. Evek ota nincs bejelentve, csak fusizgat. Latod, ezt en sem ertem, hogy ket ertelmes ember hogyan tudott idejutni? Egyik sem hülye, van szakmajuk is. Mondjuk a ketoldali munkaundor ellen nem lehet sokat tenni. Januarban lesz 40 eve, hogy dolgozom es valoszinü, hogy meg vagy jo 10 evet fogok is, szoval nekem az ilyen emberek nullak, jo nagy nullak!!! Ügyes voltal, jol csinaltad, erre mondjak, hogy aki magan segit, azt az elet is megsegiti. Meg tudlak erteni, sokkal jobb függetlennek lenni.

pettra01 2018.10.22. 00:08:58

@nyuszmam: Nagyon sok volt kollegám annak idején a vállalkozói lét mellett döntött, akkor hirtelenjében persze jobban jártak, mint én, mert tudtak ügyeskedni a pénzzel, de most siralmas nyugdíjuk van, a százezret nem éri el, és persze panaszkodnak, pedig hát igazából lett volna más választásuk is, de annak idején az csábítóbb volt, hogy minél kevesebb járulékot fizetni és több megmarad, csak hát az az időszak sem tartott örökké, nyugdíjas meg ki tudja, meddig lesz az ember, lehet, hogy nem sokáig, de az is lehet, hogy évtizedekig, ráadásul abban a korban, amikor már egyre kevésbé tud munkát vállalni és semmi más jövedelemre nem számíthat, csak a nyugdíjra (ja, meg az Erzsébet-utalványra évente egyszer :))

nyuszmam 2018.10.22. 00:38:40

@pettra01: ...ez bizony sajnos igy van, az emberek a manak elnek, nem gondolnak a jövöre. Akkor kellett volna felre tenni, amikor jol ment, de ezt sosem teszik meg, aztan csodalkoznak. Persze a mi korosztalyunkat nem tanitottak meg a penzzel banni, ezen mar nem lehet valtoztatni, de az felhaborito, hogy a mai gyerekeket sem. A ferjem mindig azt mondja, hogy nem sporolni kell megtanulni, hanem penzt keresni es milyen igaza van. Azert jo lenne, ha ez ilyen egyszerüen menne. Fogalmam sincs, hogy anyam, aki aztan tenyleg alig költ magara, hogyan tudna megelni, ha nem segitenem.

pettra01 2018.10.22. 08:17:55

@nyuszmam: Na igen, az öregkor egyik nagy előnye, hogy az embernek már alig kell magára költenie, már nem is emlékszem, mikor vettem magamnak ruhát vagy cipőt, mert egyszerűen nincs rá szükségem, sőt, az ember rájön, hogy annyi kacatot összeszedett korábban, ami három életre is elég lenne. Az embernek valójában minimális igényei vannak, ne fázzon, ne éhezzen, no meg ha vannak azért passziói, arra kell némi pénz, de összességében nem kell nagyon sok a boldogsághoz. Én se voltam spórolós, inkább előteremtettem a pénzt, ami azért nem mindig sikerült, voltak kemény időszakok, de azért átvészeltük. A gyerekeimet se tanítottam pénzzel bánni, a lányom ennek ellenére egy spórolóbajnok, a kisebbik fiam kezéből elfolyik a pénz, szerencsére a barátnője megfékezi, a nagyobbik meg az a fajta, aki csak azt veszi meg, ami nagyon kell és semmit se dob ki, ami még bármire jó lehet. Na, pedig ugyanazt a nevelést kapták :)

nyuszmam 2018.10.22. 11:03:43

@pettra01: :-)))) kezdek megnyugodni!! Nalam a fiam sporolos, a lanyom csak költi, de megkeresni meg nem tudja, pedig neki van a legtöbb es legmagasabb vegzettsege. Sajnos ö is az örök egyetemista tipus:-( amugy rettentö jo lelkü, mindenkin segit......az en költsegemre:-( Mar annyit gondolkoztam azon, hogy kene egy hasznalt ruhaboltot nyitni. A multkor 16 hatalmas zsak cuccot adtam oda nagy csaladosoknak es lenne meg mit összeszednem! Nekem valahogy mindig szerencsem volt anyagilag. Bar nem mondom, voltak idöszakok, - amikor kiraktam a gyerekek apjat - hogy huzos volt. Egy filler tartasdijat soha nem kaptam töle, kaptam nemi segelyt es dolgoztam reggeltöl-estig. Annyira nem volt penze, hogy ha elvitte a gyerekeket, akkor tölem kert, hogy legalabb egy szendvicset tudjon nekik venni. Piara meg cigire gondolom azert maradt:-(( Most is es akkor is ugy voltam vele, hogy jön meg kutyara uthenger es bar soha senkinek nem kivanok rosszat, de valahogy mindenki megkapja a magaet az elettöl!

pettra01 2018.10.22. 15:09:49

@nyuszmam: Az volt a szlogenem, hogy szerencsés ember vagyok, mert az életemben mindig működött a gondviselés, nagy csodák nem történtek, de amikor már úgy nézett ki, hogy most aztán összedől a világ, valahogy mindig jobbra fordult minden, és jó, a lottó ötöst nem nyertem meg, de egyébiránt nincs okom panaszra - persze az is lehet, hogy ez is csak felfogás dolga és más az én életemmel elégedetlen lenne, de én nem cserélném el az életemet senki máséra. Most a kisebbik fiam munkahelyet akar váltani, mert azt mondta, hogy jó, megbecsülik, megfizetik, de rájött, hogy minden napja arról szól, hogy mikor lesz már hétvége, és ez nem jó, ilyenkor odébb kell állni. Tulajdonképpen az lenne jó, ha hallgatnánk az ilyen megérzéseinkre.

Ficzek Úr 2018.10.22. 18:52:17

Az állam miért segítene a hajléktalanokon? Nagyon jó alanyok egy ellenség képhez. Miközben elszabadultak az élelmiszer árak,a benzinár,kinyírták a lakáskasszákat. De olvasd el a bulvárban a kommenteket hajléktalan ügyben.Elképesztő megszólalások vannak,bejött az ellenségkép az agyhalottaknak.

pettra01 2018.10.22. 19:03:53

@Ficzek Úr: Igen, felettébb érdekes megnyilatkozásokkal találkozni. Engem most a napokban legjobban Gémesinek sikerült megdöbbentenie, nem azt mondom, hogy idealizáltam, de alapvetően jó embernek hittem, hát most sikerült ezt megcáfolnia.

nyuszmam 2018.10.22. 21:50:09

@pettra01: ...eletemben egyszer volt 13 talalatom a Toton. Elterveztem, hogy mi mindent fogok belöle venni. Nagyon boldog voltam, eletemben elöször nyertem es rögtön ennyit......aztan jött a hidegzuhany, azon a heten a fel orszagnak 13-talalata volt:-))) par ezer forintot kaptam:-(( Azota sem nyertem, igaz nem is nagyon probalkoztam.
Azota van valami hired? Hetvegen mar jön a hideg:-( Nem tudom, hogy az ilyen ügyek meddig intezödnek, de mivel felnött emberröl van szo, igy azt csinal amit akar, szoval ha te mar raszantad magad, akkor akar holnap is mehet:-)

pettra01 2018.10.23. 02:01:04

@nyuszmam: Még semmi hír, aztán az is lehet, hogy már megoldódott a helyzete, biztosan kapott más ajánlatokat is, lehet, hogy egyáltalán nem is fog válaszolni...

nyuszmam 2018.10.23. 10:32:07

@pettra01: .......nem hinnem, az emberek felnek az ilyesmitöl. Szerintem vagy nem szoltak meg neki, vagy ö nem akarja. Sok esetben hallottam, hogy nem fogadjak el a felajanlott segitseget. Szerintem ök ugyanugy feltik a szabadsagukat, talan ugy vannak vele, hogy ha valaki befogadja, akkor agyon lesz csesztetve, hogy mit szabad es mit nem, merre hany lepes, szoval nagyon kiszolgaltatott lenne. Pedig, ha vissza akar terni a normalis eletbe, akkor nemileg le kell, hogy mondjon a szabadsagarol,alkalmazkodnia kell. Mi is korlatok közt elünk, nem szol masrol az eletünk, mint hogy alkalmazkodunk masokhoz, ök meg hozzank:-) Sajnos azt latom, hogy a mai fiatalok nem tudnak- akarnak alkalmazkodni, Az önerzetük es a szajuk hatalmas, de sajnos nem sokuknak van fogalma az eletröl:-( Mi a jeg hatan is megelünk, de bennük nem vagyok annyira biztos:-( a mi szüleink nem tapostak ki az ösvenyt, mi viszont tulzottan segitjük öket, a mama- hotel, papa -bank nem igazan jo eletre nevelö szisztema.:-( erröl mindig a madarak jutnak az eszembe, amikor kilökik a fiokakat a feszekböl, kicsit drasztikus, de hatasos, anyam is igy csinalta, bejött:-))

Ficzek Úr 2018.10.23. 18:48:58

@nyuszmam: Van hajléktalan ismerősöm,évekkel ezelőtt mi fogadtuk be,még munkát is szereztünk neki. De lelépett,mert nem akart vidéken maradni,felment Pestre. Volt neki munkahelye,a héten rúgták ki a próbaidő végén. Azt mondták hogy nekik oroszlánok kellenek. Egy hajléktalan ritkán lesz oroszlán. Hozzá kell tenni hogy a szálló ahol élt,kábszereseket,alkoholistákat is befogadott. És ők diktáltak. Aki nem az ő "elvárásaik" szerint élt,azt nem hagyták. Pl a srác panaszkodott hogy nem tud aludni,mert se éjjel,se nappal nem hagyták békén. Buliztak ordítoztak,rádióztak. Senki nem csinált semmit. Az ember tovább állt,most úgy néz ki állása lesz,de egyenlőre nyugalma nem biztos mert nem talál egy helyet ahol megkapná. Így próbáljon valaki visszatérni.

Ficzek Úr 2018.10.23. 18:54:39

@pettra01: a Gödöllői hölgyről - aki bíróság elé került - írta egy kommentben egy srác hogy ismerte,beszélgetett is vele. A hölgy azt állította hogy kap önkormányzati lakást,mert megígérték neki. Azóta is kapja. Szegény eszelősen bízott benne,aztán ez lett a vége. Ha jól értettem Gémesi rá gondolt amikor a cirkuszt csinálta,mert állítólag a szállón kapott volna helyet. De nem ment,nem fogadta el. Mert várta az ígért lakást. Akár igaz is lehet a történet,nem lennék meglepve.

nyuszmam 2018.10.23. 20:32:19

@Ficzek Úr: .....nem akarok elitelni senkit sem, igy inkabb azt irnam le, hogy ilyen esetben en mit tennek, ha hasonlo helyzetbe kerülnek. Minden segitsegnek örülnek es elnek a lehetöseggel, hogy egy olyan helyröl, mint amit irtal, kikerülhetek. Ha felajanlanak egy munkat, akarmi is legyen az, azt elfogadom es minden erömmel azon lennek, hogy a maximumot nyujtsam. Ovakodnek attol, hogy a kapott segitseggel bamilyen modon is visszaeljek, de mindenkeppen elnek vele. Ha valahova vadidegen emberek beengednek a hazukba es önzetlenül segitenek, akkor probalnek ugy viselkedni, hogy senkinek a terhere ne legyek, alazatosan viselkednek, de nem megalazkodoan. Azon lennek, hogy akar erömön felül is segitsek nekik mindenben, mert ök is segitenek rajtam es ez az en esetemben rettentö fontos, nem akarnam elvesziteni a bizalmukat. Amennyiben nem igy tennek, az azt jelentene, hogy igazabol nem akarok kitörni abbol a szerncsetlen es megalazo helyzetböl, amiben vagyok es majd valahogy ellavirozok az eletben, neha panaszkodok, hogy milyen szerencsetlen vagyok es engem mindenki csak bant. Summa-summarum, ha nem akarok igy elni, akkor teszek rola es nem csak varom masok segitseget! Hangsulyozom, ezt tennem en! .........mar itt cseng a fülemben, hogy persze, könnyü ezt leirni, de mas a valosag!! Megsugom, de csak csendben,tudom mi a valosag.

nyuszmam 2018.10.23. 20:34:51

@pettra01: .....te megtettel mindent, aki nem akarja, hogy segitsenek rajta, azon nem lehet! :-(

pettra01 2018.10.23. 21:18:47

@Ficzek Úr: Ezt mondjuk nem tudom megérteni, hogyha valaki vidéken talál megoldást, akkor miért nem akar vidéken maradni? Minden esetre sok szerencsét kívánok neki, hogy találjon olyan munkát és olyan lakhatást, ami minden szempontból alkalmas, és hogy most, amikor nem jött össze neki se a munka, se a lakás, tovább keresgéljen és ne kerüljön megint a perifériára.
Az meg, hogy ígértek neki önkormányzati lakást, hát nem tudom, nagyon naivnak kell lenni ahhoz, hogy ezt valaki készpénznek vegye, a mai világban szinte teljesen esélytelen önkormányzati lakáshoz jutni, jó, hát reménykedjen benne, de azért reményekre építeni a jövőt... Gémesi meg egészen világosan megfogalmazta, mi a véleménye a hajléktalanokról, éppen csak azt nem mondta, hogy igazából el kellene pusztítani őket.

pettra01 2018.10.23. 21:29:10

@nyuszmam: Nekem nagy szerencsém volt azokkal, akiket befogadtunk, igaz, mind rokonok voltak, és azért úgy könnyebb valakihez odaköltözni, ha van egy rokoni kapcsolat. Egy unokanővérem is lakott nálunk sokáig, volt egy brutális férje és otthagyta, a kutyáját is hozta, sőt, egy másik kutyát is, amelyiket pont akkor fogadott be az utcáról, aztán annak gazdát találtunk, Erzsi teljesen családtagként élt nálunk, nagyon iparkodott hasznos lenni, elmotoszkált itthon, nekem is jó volt, hogy mindig van itthon valaki, gyakran sütött süteményeket, abszolút nem volt terhemre, és tulajdonképpen nem örökre akart itt maradni, csak amíg ki tudja rakni a férjét a lakásból, mert amíg eléri a nyugdíjas kort, mert akkor nem volt semmi jövedelme és túl rozoga volt ahhoz, hogy dolgozzon. Aztán amikor rendeződött az élete, haza is ment, azóta sajnos meg is halt, de bennem csupa jó emlékeket hagyott.

nyuszmam 2018.10.23. 21:51:52

@pettra01: ...igen, valahogy igy gondoltam, nem olyan bonyolult ez:-) Igy mindket felnek jo, hiszen jo erzes segiteni es szerencses ember az, aki ilyen önzetlen segitseget kap. Ö elt vele es nem visszaelt. Amint lehetösege lett elment es csak jo emleket hagyott maga utan. Igy lenne idealis! Siman meg lehetne oldani, hogy lennenek profi befogadok, akiket az allam tamogatna es akkor nem kene a hajlektalanszallasokra költeni.

pettra01 2018.10.23. 22:07:50

@nyuszmam: Hát azért az biztos, hogy előbb meg akarnám ismerni az illetőt, mert vannak cifra emberek, és én se szívesen bajlódnék egy drogossal vagy alkoholistával, de vannak olyan hajléktalanok, akiknél nem is értem, hogy lehet az, hogy még senki se fogadta be őket. A múltkor olvastam egy emberről, aki egy kapualjban lakik, van egy rakás könyve és folyton olvas - lehet, hogy ő nem akar senkihez odahurcolkodni, pedig egy ilyen embert biztosan nem nehéz elviselni. Ezért is mondom, hogy jó lenne valami közvetítő civil szervezet, aki az ilyen embereket összehozza a lehetséges befogadókkal, mert valószínűleg az nem működik, hogy a hajléktalan megkérdezze, nem akarja-e őt befogadni valaki, meg a másik oldalról se, mert gondolhatja, hogy rabszolgának akarják elvinni vagy mit tudom én...

nyuszmam 2018.10.24. 00:05:10

@pettra01: ......Isten mentsen egy drogostol, sosem szoknak le! Igen, ez egy nagyon jo ötlet lenne es meg egyszerübb is, mint egy örökbefogadas, hiszen itt felnött emberekröl van szo, akiket csak össze kell hozni. Csak aztan nehogy mindenki hajlektalan akarjon lenni, mert ilyen egyszerü lesz valakihez ingyen beköltözni. Sokan visszaelnenek vele. Azt sem tudod ki az, aztan egyszer arra mesz haza, hogy kiramolta a lakasodat es mire bejelentened, mar heted het hatarontul van! Pont le fogjak szarni a rendörök, hiszen te akartad, te fogadtad be, vallald a következmenyeit. Csakis evek ota nyilvantartott es leinformalhato emberek jönnenekszoba es ez persze visszafele is müködjön, pont amiatt, amit irtal, nehogy kihasznaljak szerencsetlent. Kell egy csapat, akik rendszeresen ellenörzik ezeket a csaladokat, elbeszelgetnek a befogadottal, segitik munkat talalni, esetleg masik befogado csaladot, ha onnan el szeretne költözni, stb.... meg lehetne ezt jol szervezni. A befogado csaladnak adhatnanak adokedvezmenyt, vagy valahogyan maskent kompenzalhatna az allam,hogy segitenek. Lenne egy nyilvanos oldal, ahol adomanyokat, ajandekokat, - pl. könyveket - , ruhakat, stb. lehet nekik gyüjteni, vagy ami esetleg kell a munkajukhoz, vagy tanulashoz, Minden megoldhato, csak akarni kell!! Egeszen biztos vagyok benne, hogy meg a hataron tulrol is erkezne egy csomo segitseg!

nyuszmam 2018.10.25. 22:13:46

@pettra01: ....napok ota nagy a csend, sikerült valamit intezned??

pettra01 2018.10.25. 22:41:44

@nyuszmam: Semmi változás, hát innentől kezdve én semmit se tudok tenni, elküldtem a palackpostámat, aztán a többi már nem rajtam múlik. Érdekes, egyéb dolgok is úgy tűnt, hogy megindultak és most azok is megrekedtek - találtam megint egy otthoni munkát, küldtek is próbamunkát, megcsináltam, de azóta nagy a csönd. Hát most vagy más dolguk is van, vagy valami olyan szörnyű teljesítményt nyújtottam, hogy inkább világgá mentek, csak engem ne kelljen foglalkoztatni :) Majd kiderül előbb-utóbb, csak olyan érdekes, hogy a hétvégén minden olyan flottul alakult, aztán most beállt a csönd.

nyuszmam 2018.10.28. 01:14:19

@pettra01: ....csak ne kiabald el, hogy nagy a csend, mert egyszerre fog radszakadni minden:-)
süti beállítások módosítása